fredag, november 03, 2006

TV:n är en bra kompis när man är sjuk (och gräsänkling)

Ny säsong av Musikbyrån och andra programmet har precis sänts på Svt och jag måste ge dem ytterligare lite props för småsaker som lyfter min fredagskväll. Och då menar jag inte nödvändigtvis reportagen, även om både Spankrock och Disco D var utmärkta intervjuobjekt.

De har numera skaffat namnskyltar som avslöjar vilken reporter (och inslagsproducent antar jag?) som står bakom artistintervjuerna. Jag kan inte svära på att det är nytt för säsongen, men jag kan inte heller komma på att jag sett det förut. Oavsett vilket är det bra för att reportrarna har inte den höga profil de förtjänar.

Sen är det en pytteliten detalj som inte många märker, på TV-studiogolvet framför stereobänken står det alltid olika LP-skivor. Skitnödigt, jag vet, men som den snygga inredningsdetalj ett vinylomslag ändå är så måste jag erkänna att jag ofta gör precis samma sak. Och det är aldrig någon slump vilket omslag som lutar mot stereobänken, garanterat inte i SVT-studion i Malmö heller.

Allra mest glädjande med Musikbyrån idag var att man fick se lite av den nära nära kontakt som Damn-Svante Lodén fick med reggaesångaren Junior Delgado i ett litet nostalgireportage från fem år tillbaka. Jag har egen erfarenhet av deras vänskap och det betydde mycket även för mig vid tillfället. När TOK ställde in sin Hultsfredsspelning 2002 med bara en dags varsel så såg det sannerligen mörkt ut för jamaikanskt deltagande på festivalen. Svante frågade försynt om han kunde få hjälpa till och kolla med sin vän Junior Delgado, vilket vi självklart tackade ja till (även om ingen av oss i bokningsgruppen trodde att det gick att arrangera en reggaegrupps - särskilt en reggaegrupp som inte var på turné för tillfället - festivalspelning på mindre än 24 timmar, haha).

Döm om min förvåning när jag slår på min mobiltelefon efter att ha varit i direktsänd P3-intervju med Jocke Wallgren. Där är två meddelanden från hemligt nummer. De lyder:
- Haey, dis is Joonioor Delgääääädo. I think we cäään määäk et. (KLICK)
- Haey, I forgot to leeeeave mah numba. Please call mae on...

Dagen efter stod Delgado på Pampasscenen och gjorde en spelning som Expressen såklart slentiransågade utan att lyssna på Delgados fantastiska sångröst. Fantamej om det inte till och med var Jonna Sima som skrev sågningen...

Ska sluta tjata om Musikbyrån snart, men de gör jävligt bra teve just nu. Och man kan kolla via webben.

CY CY CY

När West Wing sände presidentvalsdebatten mellan Arnie Vinick och Matt Santos i USA förra året var det en enastående nymodighet, för det var inte inspelat utan sändes live. Logistiskt sett var det säkert ett helsicke att få ihop och Alan Aldas och Jimmy Smits skådistalanger fick användas till sina sista gener, men det är lite segt att titta på jämfört med ett vanligt avsnitt...

3 kommentarer:

Mighty sa...

jo. Om man som jag inte tycker det är tokroligt (på sin höjd intressant) när det vankas svensk valdebatt så vetefan hur man skall förväntas underhållas av amerikansk sådan (fiktiv dessutom)
Guskelov släppte de sargen efter ett tag och tog en handmikrofon, men det var erbarmeligt segt ett tag.

Tror att de kan härja precis som de vill med dramaturgin under sista säsongen eftersom de behöver inte behöver fixa några bra ratings för att få fortsätta...

Dessutom verkade det i början som om de bägge skulle mötas på mitten och gräva ner alla stridsyxor, krama om varandra och regera tillsammans för allas bästa. "Vi vill ju samma sak egentligen, vi är bara lite oense om hur vi skall komma dit..."

Skall nog ta och titta in hos musikbyrån, inte gjort det ännu, men eftersom du har höjt dem så ohemult mot skyarna så... ;-)

Nu är det dags för skräckrace på Svt. Familjen har somnat och Pappa skall värma upp med att se färdigt "Saw" (ja, ettan, jag ser dem i fel ordning) innan det är dags att avverka The Exorcist, Nightmare on elm street och Evil Dead. Mest sugen är jag på att se Freddie Kruger, det var länge sedan. Kul detalj är att Johnny Depp har en tidig biroll som pojkvän till nån tjej som inte får somna. Han somnar med hörlurar på och dras ner i sängen och eblir en blodfontän upp i taket... hihihi

Jag vet att du inte är något skräckfan, men där är det bara humor.

Mighty sa...

Efter att ha kollat Imdb så kan jag meddela att det var Mr Depps allra första större filmroll.
1984.
Blimey what time flies...

Check Yourselfish sa...

Tjena might, det var länge sen jag såg något som ens liknar en skräckfilm. Jag var inne på hela den grejen i tonåren med Stephen King och allt sånt, men efter Scream och det där tramset för 8-10 år sen har det inte blivit något alls.

Ibland inbillar jag mig att jag inte gillar det längre, men man kanske skulle haft en skräckbonanza istället för en sportbonanza under halloweenhelgen.

Tror att L80 verkligen inte gillar skräckfilmer också, men vi har nog aldrig riktigt pratat om saken. Isf borde jag ju kunna använda sena kvällar som du...

shareknapp

Bookmark and Share