söndag, november 12, 2006

Ni tjejer snackar om att föda barn...

Haha.

Det är något tragikomiskt över att vuxna män blir snorigt sjuka och ynkliga. Kommer du ihåg den där gamla tevereklamen med den riktige Weiron, nämligen skådisen Weiron Holmberg, där han sitter snyftande och hukad över en bunke med något ångande och lufrörsrensande? (Var det reklam för Echinaguard?)

Han är jag, hursomhelst. Eller åtminstone var han jag hela den här veckan. Fasen vad sjuk jag var, lite bättre idag äntligen.

CY CY CY


Jiggas
platta läckte igår. Återkommer med åsikt såfort jag har kvävt gäspningen skivan framkallar..


CY CY CY

De gamla hultsfredsstudenterna Linda och Jonas i Roots Circus var med på Voice TV nyss. Båda de där två är bland de roligaste personerna jag känt i hela mitt liv, men det gick inte riktigt fram i teve. Synd. Deras band låter ganska bra dock!

CY CY CY

Hur kan De La Soul släppa en skiva utan att jag hört talas om det? Handlar det här om den tredje delen av AOI-serien, eller är det här en ny serie konceptalbum? Skivan "Impossible Mission TV series pt 1" släpptes sista veckan i oktober (enligt Wiki) och det här behöver man kolla upp. Behöver jag påminna om hur jäkla grym "Grind Date" var?

CY CY CY

Fan vilken rutten hockey Karjala Cup har bjudit SVT på. Och vilka ruttna sändningar som SVT i sin tur bjudit oss på, med den löjligt vimsige Marie Lehman som studiovärd. Vore det inte för Bapen Berglund, Jörgen Jönsson och Wikegård så ginge det inte att titta på eländet.

CY CY CY

Har funderat en hel del på Stephan Mendel-Enks bok "Med uppenbar känsla för stil". I sportens värld har kopplingen mellan grottmannens syn på könsroller och huliganvåld inte varit speciellt synlig innan. Undrar vad som skulle hända om man gjorde en liknande analys på hiphopens värld? Du behöver inte gå längre än till en del av de bloggar jag läser dagligen (Nah Right, BOL och The Rap Up) för att se att kvinnor inte hör hemma i skribenternas vardag. Och jag länkar till dem. Varför? Ibland undrar jag, men musiken jag tycker om bor inne i mig.

CY CY CY

Försökte se en engelsk deckare i TV4:s Brit crime-serie igår kväll. Det var Patrick Stewart och klonade missfoster och trailern såg lite lovande ut, men det var fullständigt osebart. Åttio procent av storyn återberättades i stället för skildrades och Captain Picard var både töntig och dum. Det blev kortfilmsbonanza på TV2 i stället. Det var ganska kul emellanåt, särskilt filmen med Jonas Karlsson och Tova Magnusson-Norling om morgonflyt.

CY CY CY

Tror förresten Daniel Craig blir utmärkt som James Bond, för han har rätt röst. Det betyder mycket. Även om "Layer Cake" är en bra film både visuellt, skådis- och storymässigt så imponerar Craigs röst nästan allra mest.

5 kommentarer:

ptrkhmbrg sa...

Maseo har dessutom gjort någon mixskiva åt Mixmag som följer med senaste numret. Var dumsnål/trött i Göteborg på väg hem från Malmö, så jag har inte hört det än.

Check Yourselfish sa...

Visst var det så att de två första AOI-skivorna var Pos och Trugoys plattor och att det skulle släppts en sista del som skulle varit Mase CD?

Sorterade gamla musikmagasin i veckan (har ju varit tvungen att göra något med all min lediga tid) och jag hade minst tre kompletta årgångar av vardera Mixmag, Muzik och Jockey Slut från 1996-99, men har inte köpt någon dansmusiktidning (inte ens Urb) sedan på många år. Måste man börja titta på de tidningarna (Jockey Slut finns iofs inte längre) igen också? Lotti kommer att gråta om jag kommer hem med nya blaskor...

Maseo är lite favorit i De La förresten, kommer direkt att tänka på en grym låt (som jag iofs glömt namnet på) från en Tommy Boy samling (skivans namn kommer jag dock ihåg: "Hip hop 101") där jag har för mig att han både producerar och rappar som är fantastiskt bra!

Axel sa...

Du behöver å andra sidan inte gå längre än till den hiphoptidning du själv skriver i för att hitta en 42-procentig andel kvinnliga skribenter och fotografer – alltid något. Förresten verkar nämnde Mendel-Enk gilla det vi gör, kolla längst ner i fredagens Metro-kolumn bara.

Check Yourselfish sa...

Kul med props från honom!

Vår redaktion är grym, på alla sätt, men jag menar inte riktigt 50%-feminismtanken (även om den för med sig mycket bra effekter).

Det jag menar är att nästan alla delar av just hiphopen är ett grabbrum, mer sunkigt än alla fotbollsläktare, lunpenluckor och bolagsstyrelserum tillsammans.

Särskilt hiphopmedia och sjukt nog är de bästa medierna när det gäller att bevaka musiken oftast också är helt sjukt grabbiga. Jag skäms rätt ofta för att köpa Hiphop Connection exempelvis, mittuppslaget är så played out att man baxnar (och då menar jag inte att foton på vackra kvinnor är principiellt fel i alla sammanhang, bara i musiktidningar),

Och språkbruket på rapbloggarna och många forum ("The Whore's Book Cover") och mottagandet av boken "Superhead" tyder inte på att rapsnubbar ens ser på tjejer och kvinnor som jämlikar i varken vår kulturform eller i samhället i övrigt.

Drar man Mendel-Enks resonemang från "Med uppenbar..." från fotbollen till rappen så betyder alltihop att så länge industrin styrs av snubbar som gillar att höra på snubbar - särskilt hårda och aggressiva snubbar - som rappar om andra snubbar (och ibland någon slyna) - så länge kommer rappen att vara ett grabbrum och tjejer kommer både få svårt att hävda sig och en del kommer att behandlas jävligt illa.

Klart man funderar på sin egen roll i den mekanismen. Det blev nästan en egen blogg det här...

kick ass sa...

Schnyyyygggg bild på jigga
Ska jag nog trycka på en tisha tror jag

Trodde inte det var tvunget och tror inte det leder till nån förändring. Men kanske måste tjejer börja objektifiera och idiotförklara killar lite mer för att jämna ut skiten iallafall?

shareknapp

Bookmark and Share