lördag, november 18, 2006

Det är mycket Jigga nu

Engelska TV-serien "Spooks" som går på SVT på fredagskvällarna har hållit enormt hög klass hela hösten, men igår hände något konstigt. MI5 blev indraget i en fullständigt idiotisk soppa med ett nyligen adlat knarkande brittiskt kändispar - den ene dalande grungestjärna och den andra modell med nylyft hängrumpa - som fick sin nyfödde son kidnappad. Storyn blev inte bättre i filmat skick, utan snarare mycket dummare. Så jäkla synd, jag som precis skulle utnämna Spooks till den bästa icke-amerikanska teveserien...

CY CY CY

Ibland är whoa.se rätt bra ställe att surfa ikapp svensk rapkoll på ändå. Idag hade nån postat gamle Mina Hundar-bekantingen Henoks nya video "Million Dollar Baby" och helvete vad det svänger.

Tycker till och med videon var riktigt skön.

CY CY CY

Svensk engelskspråkig rap är lite på gång igen. Har lyssnat på hela Rico Wons kommande platta "Accept What You Can't Change" och även om han inte har riktigt lika heta beats som förut, så skriver han allt bättre texter. Salla och Large har några bängers, men resten låter sådär vid en första genomlyssning.
Lyssna på snippets på Rico Wons egen webbsida.

CY CY CY

Patrik Svensson, antar att det är samma person som skriver rap i Sonic, fick in en lång artikel i Sydsvenskan om Jay-Z idag. Eller artikel förresten? Det är mer som en krönika-slash-googlesökning om än med lite kul anekdoter. Tyvärr med flera fel, elle vad sägs om följande:
"Trots det alltså: drygt tio år efter incidenten släppte Jay-Z sitt första album, distribuerat av just Def Jam. Idag är han samma bolags högste chef."
Det står Priority/BMG förutom Rocafella på min "Resonable Doubt". Hade verkligen the Roc Def Jam som distributör redan ifrån början?
"förste rapparen att göra ”MTV Unplugged”"
Ööh? LL Cool J måste väl varit cirka tio år före? Eller menar han att ge ut en MTV Unplugged-skiva?

Sen har jag för mig att knivhuggningen av Lance "Un" Rivera inte alls hände på någon fest, utan inne på ett skivbolagskontor, men innan jag skrivit en artikel om händelsen hade jag nog sett till att jag visste säkert...

CY CY CY

Har ni hört talas om att Jay-Z blivit stämd för att (DJ Quiks skitlåt på "The Black Album") "Justify My Thug" låter för mycket som Madonnas (lika värdelösa Lenny Kravitz-låt) "Justify My Love"? Det visar sig att det inte är Kravitz, Madonna eller ens Madonnas förlag som stämmer Jigga, utan ett så kallat samplingstroll vid namn Bridgeport som driver processen. Just det där företaget och den företeelse som de står för (samma sak som inom patentvärlden, tydligen) hotar allt det jag älskar med hiphopbeats och cratedigging. Måtte de inte lyckas.
Läs mer hos Slate.

CY CY CY

Helvete vad jag hatar Jim Jones. Han är verkligen en provocerande dålig rappare och han anstränger sig såklart för att vara en provocerande mediapersonlighet, men måste vi skriva så jävla mycket om honom hela tiden? Jag tycker att det är konstigt att inte fler än jag, Jigga och några få till får utslag att läsa sånt här om Jay-Z:s svar "Brooklyn High"(från The Smoking Section, som i sin tur hämtat det från Allhiphop.com):
"To get Jay-Z to bite the bullet was a hell of a chess game, 'cause he thinks he's always playin' chess. So right now, I got a check for his ass, 'cause he sold for the bait."
"And then he bit the bullet and did the remix to "We Fly High", which I appreciate. He did two verses, and that registers as BDS, 'cause it's over two minutes. So what I'm gonna do is, I'm gonna put my verse to it, then we got the official Jim Jones & Jay-Z remix. He ain't even spittin’ right on that joint, so he kinda disappointed me 'cause I thought he would've came harder."
Aaargh, jag blir förbannad bara jag läser hur idiotiskt han uttrycker sig och sakerna han gör är så korkade.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Yo! Unplugged Rap: LL Cool J, MC Lyte, De La Soul, A Tribe Called Quest and Pop's Cool Love - Chelsea Studios, NYC, April 10th 1991..

Uptown Unplugged: Jodeci, Father MC, Mary J. Blige, Christopher Williams and Heavy D - Universal Studios, Los Angeles, February 6th, 1993..

SEN kom Jay-Z, Lauryn Hill etc.

Check Yourselfish sa...

Ja, men det jag skrev var ju att Jigga inte var först med MTV Unplugged - teveshowen.

Så som jag kommer ihåg det så klippte de upp den där showen 1991 till flera olika program, där LL visades ensamt och de andra i ett och samma program. Var inte LL den som visades allra först?

Möjligen kan man kanske säga att Jigga var den förste rapparen att ge ut en egen MTV Unplugged CD?

BIG C sa...

Jodu Blom, här i europa klipptes programmet, och här visades dom enskilt om jag inte minns fel, som du säger. Och då med LL Cool J först. Men i USA visades hela programmet i ett. Vi var väl inte ready för sånt här då tyckte dom.

Jay-Z var den första rapparen med sin egen Unplugged CD, men 1993 släpptes "Uptown MTV Unplugged" på CD med Heavy-D, Father MC bla. Om man nu vill kalla dom rappare.

Tro inte att jag inte läser din blogg för det gör jag.

Check Yourselfish sa...

Haha, bra där. Allt utrett. Gött!

shareknapp

Bookmark and Share