tisdag, oktober 10, 2006

Snällisar som Lupe och snart Quoterelease

Lupe Fiasco var här och vände och det skapade obetydligt mer publicitet än vad den extremt föredettige föredettingen Gurus samtidiga besök gjorde.

Varför? Ibland undrar jag om folk verkligen förstår vad rappare rappar om.

CY CY CY

Emil Arvidsson skrev i alla fall en fin grej om Lupe och brudarna i DN idag och har du inte läst det så tycker jag att det kan vara idé nu.

CY CY CY

Just den där artikeln och även skribenten får mig att fundera lite grann. Allra helst skulle man ju vilja vara så där positiv och uppbyggligt snäll som både Lupe och Emil verkar, men oftast ramlar alla ner i något slags Byron Crawfordskt träsk där det gäller att sikta där det gör som ondast och sen bara skjuta både hårdast och snabbast.

CY CY CY

Eller som Tony Ernst i den slutgiltiga hiphopkrönikan i det fjärde numret av Quote.

CY CY CY

ett av Quotes fjärde omslagNästa vecka, eller i helgen, eller kanske strax innan (vad vet jag, jag sitter ju på landet och hänger med ungefär sådär) kan du alltså läsa nya numret av Quote Magazine. Där står att läsa om höjdarartister som Jean Grae (hon är min idol!), Cassie (hon sjunger inte alls falskt!), André 3000, Waajeed, svenska rappare med tre album under bältena (Promoe, Fattaru & Ison&Fille), OC, Method Man och sist men inte minst: Majas fantastiska Ghostface-intervju.

Om det finns intresse av att delta i en smygläsning på Nalen Bar i Stockholm på torsdag kväll (mellan 18 och 21) går det finemang att höra av sig till mig eller nån annan på tidningen, eller också bara dyka upp (jag hänger ju inte med så bra och vet faktiskt inte om det bara är att dyka upp eller OS-ning, men känner du dig lite important så tror jag nog att du kan glida in on the fly).

Har du ändå biljett till Jurassic 5 på stora Nalen (slutsålt!) samma kväll, så kan det ju vara idé att stanna till och bläddra lite i den snyggaste blaskan. När Quotes smygläsning är slut tar Baseline vid med sin klubb så man behöver ju inte gråta i ett tomt ölglas om man nu är lite deppig över bristen på J5-plåtar.

CY CY CY

Fronda i schlagereländet? Om man kryddar fekaliebiff med urea så smakar det knappast bättre för det. Och så var vi tillbaka där vi startade.

CY CY CY


Jag vet att det inte är speciellt PK att skoja om nyligen tillfrisknade cancerpatienter, men kan man se den här bilden från Aftonbladet utan att tänka på något som Robert Broberg immortaliserat med namnet Barbara?

CY CY CY

Roligare än välskrivna dissar, som den här genomgången av XXL:s DVD-release, skriven av Byron Crawford i september, blir det ju inte. Han har förresten skrivit den bästa genomgången av YouTube-Google-affären idag.

13 kommentarer:

ptrkhmbrg sa...

TT Spektra-grejen har cirkulerat i ganska många svenska dagstidningar också. Betydligt fler än någon av Guru-grejerna (som väl mest hamnade i Sthlm- och Gbg-pressen). Svd.se har tt-texten: http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_13823067.asp

Check Yourselfish sa...

OK, erkännes. Hade missat den texten och om den plockats upp i rimlig omfattning i landortspressen så spelar det kanske ingen roll att kvällstidnignarna struntade i Lupe-gigget (eller har de också skrivit och jag missat det med?).


Bra text btw. Vem har skrivit den (och varför är det ingen credit på SvD)?

ptrkhmbrg sa...

Ingen aning vem som skrivit. Har bara sett den signerad TT Spektra (hd.se har också kört den tex, inget i NWT däremot). Anar att Lupe dyker upp i ett tv-program som har säsongspremiär om ett par tre veckor i svt också. Men skrev inte kvällisarna alltså? Märkligt.

kick ass sa...

Men det är väl inte enbart "tidningarnas fel" (att det inte skrivs om Lupe)

Vad med pr-folket då..?

Check Yourselfish sa...

Warner är det skivbolag som skickar ut mest heltäckande av sina raputgivningar (åtminstone till mig), så jag tror att de åtmistone har vettigt intresserat folk som kan musiken och medierna.

Sen har jag nu fått veta att han hade en sjuk lista av intervjuer i söndags (de hade tillochmed fått in OKEJ på listan), så kanske är det jag skrev helt jävla off.

Det är bara Expressen och Aftonbladet som dels skiter i att recensera gigget och framför allt lyssnat på skivan med peltor-kåpor på

BTW: Patrik, har du flyttat till Karlstad? Vad gör du där? Har du hunnit LLA? Är de nya dräktern mer ok i verkligheten?

kick ass sa...

men det är väl ingen som bryr sig om vad "musikskribenterna" i aftonbladet och expressen skriver.

kom att tänka på de gamla vanliga kategorierna..
1. innovatörerna
2. de tidiga mottagarna
3. den tidiga majoriteten
4. den sena majoriteten
5. ointresserade högen

minst tre femtedelar av ovanstående kategorier har typ fortfarande ingen aning om vem lupe fiasco är

exakt ungefär desamma har vad vi skulle kunna gissa oss till ganska (genom)kommersiella mediavanor, vad gäller att läsa om artister och musik alltså, och läser kanske aftonbladet och expressen varje dag som enda nyhetsförmedlare i ämnet.

resten läser troligen utomsvenska tidningar, för att de är genuint intresserade, morgontidning till frukost och lyssnar då och då på licensfinansierad radio.

expressen och aftonbladet skriver väl om vår snälla favvis till sommaren när han bergis kommer tillbaka?

men då bryr vi ju oss fortfarande inte..

Check Yourselfish sa...

Tror att du har fel ändå syrran, för bland alla konsertrecensioner som skrivs så tror jag att kvällstidningarna är de mest inflytelserika i Sverige.

I den mån några koncertrecensioner är inflytelserika över huvud taget, men det är kanske min främsta invändning mot musikmedier: livemusiken har en så jävla låg status över huvud taget i media.

Det tycker jag är jävligt märkligt och det var extremt motigt när jag var presschef på Hultsfred.

Extra konstigt är det i skenet av hur mycket skivförsäljningen gått ner och hur positiv utveckling konsertbranschen haft sedan sekelskiftet.

Varför är det fortfarande skivbolagen, nedladdning och framför allt idioter i idoljuryer eller schlageruttagningar som dominerar media på bekostnad av rapportering av riktigt artisteri eller prisvärda shower?

kick ass sa...

fundering som försök till svar på sista frågan

-för att de som bryr sig om MUSIKEN inte bryr sig om att läsa om den i dagsmedia? de ser ner på skribenterna i kvällsblaskor och kunde inte bry sig mindre om nöjessidorna i desamma.

istället går de på de prisvärda showerna och rapporterar om det riktiga artisterit i sin blog på sin nät-tidning eller nåt


nu kom jag på att jag inte alls svarar på frågan: varför är det fortfarande..

men kanske har kvällstidningarna samma funderingar som jag?

ptrkhmbrg sa...

Yes. Jag har flyttat till Karlstad och gör inte så mycket mer än att vänta på att få börja renovera huset. Försöker hitta jobb, men det går inget vidare. Har inte varit i LLA än. Min hockeysäsong börjar först när fotbollsäsongen är över. Det verkar å andra soidan vara samma inställning från laget som tidigare var lila...

ptrkhmbrg sa...

F.ö. är ju inte Lupe-skivan så jävla bra...

Check Yourselfish sa...

pH: Köpt hus i K-d alltså, roligt! Du har tydligen inte lyssnat nog mycket på Lupe du heller, haha. Har inte heller varit på LLA ännu i år, men det drar nog ihop sig nu.

Sis: Men alltså, tidningar bör ju bevaka saker som händer. Aktualiteter. Att inte varje klubbspelning renderar humlebedömningar är ju redaktionella avvägningar som måste tas - men det är så ofta som intressanta spelningar inte bevakas att man ju ser ett mönster.

Och mönstret är inte redaktionellt motiverbart, utan bara slappt och dåligt.

kick ass sa...

patrik: välkommen hit! (nwt behöver ju desperat någon som tar musik och kultur på allvar, kanske är du rätt person att övertyga dom om det?)

broll: fick finfina quote i posten igår. kom nästan försent till jobbet.

ptrkhmbrg sa...

Japp. Huset ligger nästan med krypavstånd från LLA, så det ska väl rätt mycket till för att hålla mig borta hela säsongen. Vi ska väl börja renvoera i nästa vecka och flytta in någorlunda snart.

NWT:s kultur/nöjesbevakning ser väl ut som hos allt för många drakar i mellansvenska städer med redakötrer som mest är nöjda med att ha fått jobbet. De är sällan lätta att övertyga. Men jag kanske ger det ett försök.

shareknapp

Bookmark and Share