onsdag, oktober 25, 2006

Onsdagen som Gud kom ihåg

Musikjournalen Live ikväll var public service-radio i sitt mest oumbärliga format och kvällens sändning med både Ison&Fille och Mange Schmidt är helt fantastisk radio så här långt. Mange Schmidt har en rätt maffig backup med Tomas Rusiak, Masayah, DJ Qute och Fläskkvartetten och flera av låtarna på hans nya skiva låter knäckande. Särskilt låten "Håll käften" lät fantastiskt.

Har aldrig reflekterat så mycket kring Mange Schmidt förut, han har mest verkat vara en störig, men rolig kille som rappar. Ska nog kolla in hans nya platta med stort intresse nu och det borde väl vara en ny Kingsize med Mange-kåseri på gång strax också?

CY CY CY

SVT:s Vetenskapsmagasinet
hade ett fantastiskt reportage om cybergeneticsprylen Braingate, där en helförlamad person med hjärnvågor har lärt sig styra en datamus och en proteshand och några nördar på ett universitet i Philly hade gjort en lögndetektor som är nästan omöjlig att lura för det är hjärnaktivitet som ger utslaget. Jäkligt bra program, lite som ett Wired med rörlig bild och jag gillar ju Wired mer och mer (även om jag bläddrade i några Wired från 92-93 häromdagen och det var KUL!). Ibland ångrar jag att jag inte orkade engagera mig mer på Chalmers...

CY CY CY

Läste ni om The Sources förra chefredaktör Kim Osorio och hennes rättegång om sexuella trakasserier mot Ray Benzino och Dave Mays? (Länk till Allhiphop, om du missat storyn.) Hon tilldömdes 14,5 miljoner US-DOLLAR, eller lite drygt ett-hundra-åtta miljoner svenska enkronor. Om du har svårt att greppa summan så räcker det till 200 stycken Volvo XC90 eller gissningsvis minst tio gånger mer pengar än Benzino någonsin dragit in på faktisk skivförsäljning med Almighty RSO. Självklart är domen i sig helt meningslös, eftersom Source är konkursmässigt och man knappast kan se varken Mays eller Benzino skita fram 108 mill varken nu eller sen...

CY CY CY

L80 var i Norrland på tjänsteresa för några veckor sen och hon var en drömflickvän även när hon var där. Med sig hem hade hon nämligen en skiva med titeln "The Soul of Swedish Underground" som hon hittade för 20 pix på en nån secondhandaffär i Sollefteå.

Med på samlingen är Salem Al Fakir, Melo, Desmond Foster, Absent Minded, Natalie Gardiner, Chords&Timbuk och Awa Manneh. Det som man inte hört förut låter sensationellt och resten är mycket bra. Plattan är sammanställd 2004 av DJ Ulmox på hans egen etikett Envis och jag hade missat den helt innan. Det är onödigt att fler gör.

CY CY CY


Skrev ju om Hives grymma potpurri med bland annat Three6Mafia, OutKast och Saul Williams i Musikbyråns maratonsändning från i lördags. Här är YouTube-länken!


CY CY CY

Stod i köket i söndags och frågade L80 om vi inte kände någon skogsmulle i trakten som plockar svamp, medan jag gjorde kantarellpytt på ICA:s burksvamp. Ikväll kom vår trevliga granntjej och ringde på för att fråga om vi inte ville ha lite kantareller som hon och hennes pappa hade plockat. Ibland ler hela världen mot en på ett oväntat sätt.

5 kommentarer:

kick ass sa...

nu kommer jag för femtielfte gången i ordningen att tänka på en mobbade-låt som jag aldrig vet vad den heter, eller om jag har den och isåfall var..

'och man går runt och ler som om man flätats för hårt..' (bergis felciterat men för fan jag hittar ju inte spåret)

kick ass sa...

småsaker på nu ännu drygare ep'n

men hej stereon

Check Yourselfish sa...

En pst-klassiker, i den långa raden av klassiska rader...

Har ju bara den där ep:n på very-späshal-limited-edition utan omslag och vet inte riktigt vad den heter...

kick ass sa...

småsaker

jag kom ju på det!

Check Yourselfish sa...

Aha, jag trodde det var en längre titel som innehöll ordet "Småsaker"... Bra, då vet jag...

shareknapp

Bookmark and Share