torsdag, oktober 19, 2006

Hos din välsorterade tidningshökare idag

Om du inte får Quote hem i brevlådan så kan du från och med idag leta upp den närmaste Interpressorterande tidningsbutiken för att köpa ett av de bästa musikmagasinen vi haft i det här landet. Eftersom jag inte skriver annat än recensioner i det senaste numret kan jag kosta på mig att säga så där, även i Jantesverige.

Tidningen innehåller så mycket högklassigt skrivet material om så varierande former av allt det som ibland kallas svart musik att man nära nog glömmer den krispigt fräscha formen och de ursnygga bilderna och illustrationerna. Men det vore dumt för man kan stirra sig blind på Jakob Eklunds André 3000-tyg eller Rosie Alms enorma foton av Gentleman, bland mycket annat.

Jag skulle bli oerhört förvånad om jag träffar på någon endaste person som skulle säga att tidningen inte innehåller något nytt eller oväntat. Själv har jag aldrig hört talas om ett par av tidningens intervjuoffer och en så journalistiskt grävande ambition som når ner i Måns dissektion av OC:s "Time's Up" och Majas uppsökande av Ghostfaces svenska drömtjej är nästan tidigare okänd i svenska musikmedier. Måns och Maja? Jag tror faktiskt inte att Quote har skribenter som heter varken Bill, Bull eller Pelle men jag ska undersöka saken.

CY CY CY

Jag gillar Jiggas "Kingdom Come" lite bättre än "Show Me What You Got", men är ändå orolig inför skivutgivningen. Har han Def Jam-panik och måste sälja platina, så tror jag att det kan bli ännu mycket lökigare innan det blir bättre igen.

CY CY CY

Har läst och lyssnat på rätt mycket böcker också senaste tiden. Kan verkligen rekommendera Stephan Mendel-Enks "Med uppenbar känsla för stil", George Pelecanos "Drama City", Lemmy Motörheads självbiografi "White Line Fever" och Wired-chefredaktören Chris Andersons smarta "The Long Tail, Why the Future of Business Is Selling Less of More".

CY CY CY

Jag skrev ju euforiskt om EPMD:s stundande Köpenhamnsbesök häromdagen, men måste rapportera lite oroväckande insideskvaller också. Samtidigt som Erick och Parrish har bestämt sig för att åka på turné ihop i månadsskiftet mellan november och december, så säljer en tysk agentur en PMD-turné ihop med Das-EFX i mitten av december. Förstår inte riktigt det där...

CY CY CY

Diddys (eller vad heter han?) skiva damp ner i brevlådan häromdagen, men det blir inte bättre än de två låtar jag länkade via Spine Magazine för några veckor sedan. Det skummaste är ju att Diddy rider på nästan samma beat som Jigga på en av hans nya spår, kan inte tolka det heller.

CY CY CY

Kalasmatch i Champions League på TV igår! jag gjorde mig inte helt populär i teverummet här hemma när jag ville se Chelsea mot Barca, men det fick det vara värt. Chelsea är enormt massivt rakt igenom, hur ska någon kunna stoppa dem iår?

2 kommentarer:

babybuns sa...

Kan bara instämma i berömmet för Quote, en så skön blaska. Har bara bläddrat i nya numret som köptes igår men det ser lika bra ut som vanligt. Fortsätt så och behöver ni nån gästrecension från lkpg-hållet så hör av er. jag skriver ju för en crappig lokal nöjestidning men det vore kul att få skriva för en publik med samma referenser som jag.

På tal om boktips, har du läst "Extremt högt och otroligt nära" av jonathan Safran Foer. I like... Drömskt, brådmoget-barnsligt och sorgligt på samma gång.

bless / BBns

Check Yourselfish sa...

Halloj!

Ska se till att de som äras i ditt inlägg också äras, för det är inte så mycket jag som gjort detta fantastiska nummer.

En Lkpng-korre med reggaekoll kan man ju alltid ha nytta av, ska meddela chiefen om dettta.

Stod och vände på just den där Safran-Foer-boken på Akademibokahandeln i Linköping för tre veckor sedan. Borde nog ha köpt den alltså.

shareknapp

Bookmark and Share