måndag, oktober 09, 2006

A case of the Mondays'?

Funderar själv på om jag har drabbats av the Mondays idag och det är till och med ännu mindre kul än vad Rob Livingstone tycker att det är i Office Space. Tur att ingen åtminstone ställt frågan...

CY CY CY

Räddningstjänsten var på mitt jobb idag och draggade efter en missbrukare som endera drattat eller också inte drattat i havsviken utanför. Dykaren och brandmännen avslutade med en idyllisk fika i solen, så det var nog inte drattat som gällde.

CY CY CY

Vem kan berätta om jag missade något som sket i att åka på till Stockholm för Lupe Fiasco igår? Nästan ingen av tidningarna verkar ju ha orkat gå dit, och Dahlström på DN lyckas ju inte sprida ens en gnutta av ljus över frågan...

CY CY CY

Över till en av de stora livsfrågorna: Kan någon förklara P3:s strategi gällande dagtidsradio för mig? I flera år ska det ha handlat om att få fler invandrartjejer att lyssna på kanalen, men jag har bara hört en radiokanal urvattnas i direktsändning till tonerna av hiphop (om man har tur) och eurodisco, om Micke Cederberg får välja.

Under tiden hag har känt mig allt längre från målgruppen. Tolka mig inte fel: det är absolut inte konstigt, jag håller med ålderns rätt tydligen ändå på att bli en typisk P1-lyssnare. Där finns smarta reportrar som har massor av intressant att berätta i en rad välkomponerade programredaktioner (framför allt om man ser till att hoppa över en några overkligt bajsnödiga kulturprogram däremellan). I och för sig spelas ingen musik i P1, men musikväljandet sköter jag toppenbra på egen hand, tack så mycket.

Tillbaka till P3:s strategi: Hörde Amanda Rydmans (inte så) supergranskande program Front i P3 på lunchen idag. Av någon märklig anledning har krympandet av P3:s tablåutrymme för program av Fronts sort fått en del lillgamla gymnasister att prutta på sig av upphetsning. Rydman kanske är en duktig reporter (kan dock inte komma på något bra exempel just nu), men när hon både ställde en fråga och fyllde i med ett fullständigt idiotiskt svar under intervjun med två kampsportsdårar som var med och arrangerade Fight Club-båtens slagsmålsklubb - då kände jag att Front inte kan försvinna fort nog från etern.

Och Amanda är långt ifrån sämst. Om jag säger Popnonstop, är det någon endaste en som känner något annat än hatkänslor? Allra värst är det när den-där-musikproducenen-jag-inte-ens-orkar-nämna-vid-namn-igen ska smyga in euro-, disco eller allra helst eurodisco i varenda timme han kommer åt. Har det också med strategin att göra? Finns det inte en hel massa vinstdrivande företag som är bildade just för att sända sånt där jävla dravel hela dagarna? P3 kör skiten - inte en utan - två gånger varje dag och skäms inte nämnvärt.

När vi ändå är inne på olyssningsbara program: visa för mig en person som klarar av att lyssna på Morgonpasset i P3 i mer än 13 minuter utan att få nässelutslag. Där har de i två olika redaktioner lyckats med konsstycket att skapa personkemi som stinker skrivbordsprodukt lång väg. Du vet: "vi måste ha en bög, en bonnpöjk, en invandrartjej och minst en bög till".

Dessutom har de jävlarna mage att kalla en hel grupp program för "P3-humor", trots att inte enda rolig sekvens utspelat sig utanför programmet Roll-On sedan den bensinluktande clownen och framför allt Anders-å-Måns försvann från kanalen. Och få mig inte att starta om P3-nyheterna efter lunch, där en juniorreporter stakar sig igenom telegram. Det i sig är helt obegripligt eftersom telegrammen i sin tur är skrivna så att alla svåra ord ändå redan skalats bort, ihop med resten av nyhetsinnehållet. Public service, mitt arsle.

Några ljuspunkter finns naturligtvis: Christer är ofta riktigt välgjort och de flesta programledarna är bra på alla sätt man kan kräva. Och Lantz i P3 blixtrar ibland till på ett sätt som inga andra SR-program mäktar med över huvud taget (men nu ska ju hon också bort om jag fattat rätt?). På kvällarna fylls tablån av intressanta musikprogram framställda av nördar, för oss nördar och vi nördar vi är rätt så trogna våra media så där kanske vi får ha våra program ifred ett tag?

Frågan man bör ställa sig är: Vem lyssnar på P3 på dagtid längre? Och varför? I brist på annat, eller för att det är jobbigt att byta frekvens är inga bra svar och Sveriges Radio måste sluta underskatta sina lyssnare.

Det var bättre på Leif Hedegärds tid (ja, alltså innan han blev chef för kvälls-P3 P4 Göteborg). Det fanns en tid när dagsradion befolkades av vältaliga och - faktiskt - roliga personer som höll hov hela förmiddagar och/eller eftermiddagar utan att bli varken infantila eller tråkiga. Decennieskiftet mellan åttio- och nittiotalen var P3:s storhetstid. Vi kommer nog aldrig tillbaka dit...

CY CY CY

Under tiden rustar Västervik för krig. Utanför mitt fönster har tre bestyckade fartyg (den sista hade i alla fall sin kanon riktad nedåt, kan jag avslöja) från den svenska marinen lagt till vid skeppsbrokajen under den sena eftermiddagen. Bokstaven "K" följt av en sifferbeteckning (K13, K14 och K23) på sidan kan betyda korvett, får jag för mig - men vad vet ett kronvrak som jag? Antar att det blir ett gäng glada matroser på Briggen ikväll. Oavsett vilken typ av sjöslag som planeras är jag glad att jag sitter hemma i fåtöljen i Gamleby och planerar TV-kvällen.

CY CY CY

Som ni ser - a bad case of the Mondays'.

Tisdag är välkommen. Då lär visst fler än Axel Björklund få läsa det senaste numret av Quote Magazine.

5 kommentarer:

Mags sa...

Spot on Chris!!! P3 på pricken. Kunde inte ha formulerat det bättre själv... (också av andra anledningar än mina åsikter :-) Och jag har ju ändå varit där och vänt...

Vi har bägge hamnat så fett i periferin av deras målsökning. Men, som du säger musiken fixar vi bättre själva. Ibland är jag bara lite sur över att det inte finns någon bra skvalradio att tillgå när P1 sänder radioteater och inget annat finns i fm-bandet (och ja, jag har provat SRX.) Men då får man leta sig vidare på nätet.
Men jag tyckte nog att P3 höll en bra bit in på nittiotalet. Men nånstans i andra halvan hände något... (re***am-r**dio-sjukan?)

Förresten, FYI - Hr. Hedegärd är numera redaktionschef för P4 Göteborg.

Check Yourselfish sa...

Just det, P4 var det ja. Det visste jag ju. Men jag har ju (eller hade fram tills dubbelavsnittet av Prison Break började) ett allvarligt utbrott av måndagssjukan så jag skyller på det.

Får inte lyssna på webbradio på jobbet (IT har fått för sig att vår bandbredd tar slut i så fall) så det blir liksom att radion står på i kontorshörnet.

Kanhända har du rätt om mitten av nittiotalet och kanske till och med slutet, men när jag försöker komma ihåg om jag lyssnade så mycket på dagradio på den tiden så kan jag inte komma på några program (förutom programmet som Kristofer Lundström till sist lät Amanda Rydman göra Front av...).

Axel sa...

Lupe var bra. Budget-Kanye, typ, men på sitt egna vis. Halvtrist ljud på Nalen men helt allright. Dock inget att ligga sömnlös över att ha missat.
Tyvärr hann jag inte med landsortsposten idag, du har tidningen på onsdag.

kick ass sa...

>> Får inte lyssna på webbradio på jobbet (IT har fått för sig att vår bandbredd tar slut i så fall) så det blir liksom att radion står på i kontorshörnet. <<

samma här!
speciellt irriterande är det 00.30 en lam fredagkväll

vem fan störs om nätet skulle lagga lite då? (som om det skulle göra det öht)

Check Yourselfish sa...

Gör som jag: var lite vardagsrebell och lyssna på webbradio ändå. Som pressansvarig har jag ju rätt att bevaka olika massmedia, kan man tycka...

shareknapp

Bookmark and Share