onsdag, september 13, 2006

Tio år sen

Jag kommer ihåg när jag gjorde en respektlös och ganska opasslig radio-ava för exakt tio år sedan. Låten vi precis spelat i bakfylleshowen Groover hette "Wake Up!" och bandet var ett ohyggligt argt hardcore-metalgäng som hette Downset. Vet inte om de finns längre, men Downset lumpades ihop med band som Biohazard, Helmet och Fear Factory - du vet supergaddade och högljudda kortbyxkillar med med gitarrerna en knapp dec över scengolvet. Hoppsan vad jag avviker, det var ju den där dagen för tio år sedan jag ville berätta om.

Den klurga Arne Hegerforslika övergången i Groover gick i alla fall ut på att jag just där och just då fick för mig att jag kunde se Downsets sångare Ray Oropeza stå vid Tupac Shakurs sjuksäng och skrika "Wake Up Pac!" och därefter prata om att Tupac troligen faktiskt dog av ljudshocken.

Så var det ju självklart inte. Den enda rappare som någonsin borde få kallas gatupoet dog av skottskador som ännu inte den normalt så jävla effektiva amerikanska polisen lyckats utreda bakgrunden till.

På de tio år som passerat borde 2Pac ha fått bli ännu mer lortigt rik och i kommersialiseringen av rap skulle han ha kunnat få råd och tid att få ordning på sin egen situation. Göra sig kvitt svin som Suge Knight och chefa över sig själv i stället för att springa andras ärenden. Men det hände inte och det är lite jobbigt.

illustration: Anders Brandt, Keep it Real

Fast som Brandt säger: Biggie var bättre.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share