onsdag, augusti 09, 2006

Mayhem i lokaltidningen

Jag önskar att jag kunde ha spelat in de reaktioner som måndagens exemplar av lokaltidningen Östran/Nyheterna (nä, de ville visst inte publicera materialet på webben...) lockat fram hos (den kanske lite äldre) lokalbefolkningen här i norra Kalmar län. Ni får nöja er med att lita på att inte alla frukostätande fikarumsläsare riktigt förstår varför saker och ting ser ut på vissa vis.

Antar att det är en semestervikarie med kvällstidningsambitioner som bestämt att norska black metalbandet Mayhems sångare Attila Cshihar - iförd bland annat en blodig slaktarrock och en tvättäkta grishuvudsmössa med tryne och allt - skulle pryda ungefär en tredjedel av tidningens förstasida.



Hultsfred gästades i helgen av några tusen (officiellt 2.800 sålda biljetter) hårdrockare för den årliga Gates of Metalfestivalen. Jag och Lotti funtade på att åka ner en sväng, men så här i efterhand känns det rätt skönt att vi sket i det. Jag är nämligen inte särskilt förtjust i satanistisk rock och shower som får Kiss och Wasps ibland rätt blodiga härjningar på 70- respektive 80-talen att likna kyrkans barntimmar...

När jag en gång i tiden var scenchef på Hultsfredsfestivalens (då) tredje största scen Teaterladan spelade det svenska bandet Dark Funeral sent en natt. Även om flera av bandets medlemmar gav ett rätt skönt intryck (kompgitarristen kläckte bland annat ur sig "vilket jävla jobb man har va?" när han inför några nyfikna musikbranschwanschare stod och smorde in sig med nötblod), så var bandets huvudfigur Lord Ahriman en rätt trist historia som liksom förstörde hela den där kvällen för mig och alla andra som jobbade vid scenen. Och allt jävla koblod som de spillt i nålfiltsmattan på scenen, in i mikrofonmembranen och gud vet var (eller han den andre, vad vet jag?) var faktiskt rätt äckligt.



Av Karl Nilssons bilder i Nyheterna att döma har inte Attila Cshihars band Mayhem blivit någon trevligare bekantskap sedan bandets före detta basist Varg Vikernes AKA Count Grishnackh AKA Greven (då redan i soloprojektet Burzum) drog in Mayhem i en bisarr black metal-vendetta som faktiskt slutade med mord (varning: rätt otäck webbsida) och nerbrunna medeltidskyrkor för sisådär 15 år sedan (inte heller någonting för folk med lite smak).

Nu säger jag inte att Mayhem - hur otäcka de än må se ut, verka och låta - nödvändigtvis delar de nazistiska (ja, de här dårarna är inte bara satanister utan dessutom fullfjädrade fascister också, vilket man kan läsa om hos Tel Avivs Universitet) åsikter som förs fram av Greven och några av de andra du kan läsa om i länkarna ovan, men den här långa artikeln på Wikipedia ställer ju indirekt frågan - kan du lira black metal utan en fascistoid syn på omvärlden?

Jag ställer frågan - nu när du vet att inte bara är knasigt effektsökande scenshow det handlar om: Ska black metalband verkligen spela på folkparksfestivaler i Småland?

Och ska en socialdemokratisk morgontidning på landet fläska på med grishuvudsmössor på både löp och etta som om vore de Aftonbladet? Jag orkar inte ens börja med analysen av showens eventuella häftighet i recensionen/festivalrapporten under bilderna...

Att både Aftonbladet och Expressen hakade på när Jordbruksverket erinrade mina gamla vänner på Skrihult om att slaktavfall inte får distribueras hur som helst var väl inte självklart, men ihop med just Karl Nilssons (grattis Karl, blev nog en schysst check antar jag?) smaskiga bilder hade de ju inget val stackarna...

Skulle dock jävligt gärna velat ha sett en speedad och förbannad Al Jorgensen smiska ut Ministryhits framför en hårt smädande George Bushfilm. Synd att inte fler såna band spelade på Gates of Metal, för då tror jag inte att resultatet blivit så publikmagert...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skön urladdning, Blommis. Men jag vill faktiskt bara önska dig grattis på födelsedagen!
Kram från Thunman (som snart blir mrs)

Check Yourselfish sa...

Thanks och kul att höra om de lyckliga tu, grattis själv hörru!

shareknapp

Bookmark and Share