torsdag, juli 06, 2006

Swettigt på kvällskwisten

Jag kanske hörde fel förut, för när en (påklädd, faktiskt) TV-meteorolog på Aktuellt nyss pratade om det lock av hetta som just nu ligger över södra Sverige så lät det som om han faktiskt sa att det inte alls var fråga om tropisk hetta i Sverige. Klockan är drygt tio på kvällen och trots att alla fönster och dörrar står på vid gavel är det 29 grader i lägenheten och fanemej är det inte 25 grader utomhus fortfarande.

Carl Hiaasen Skinny DipLäser en gammal Carl Hiaasen-deckare med titeln "Skinny Dip" - som vanligt utspelas boken i Floridas klibbiga träskmarker - och det är inte speciellt svårt att föreställa sig Everglades tryckande värme så varmt som det just nu är. Boken är bländanden kvick och riktigt riktigt hårda smällar riktas som vanligt mot roffande politiker och hänsynslösa miljöbovar. Tips för hängmattan.

Var på ett externt möte i hettan och som kommuntjänsteman (och snart 35, antar jag) hade jag inte en tanke på att klä mig i något annat än långbyxor för en dag down the office. Döm om min förvåning då en av de betydligt äldre mötesdetlagarna sportade shorts. Är det inte faux pas, eller var jag bara ett obetydligt möte som inte behövde visas respekt för?

Något annat än 100% respekt går inte att känna för Zizou, som spelar den mest Klas Ingessonska fotbollen jag sett i hela mitt liv. Kraft och teknik, hjärta och hjärna - allt finns där. Söndagens drömfinal mellan Tyskland och England was not to be, men Italien får duga också. Vilken tid är det?

Hoppas det inte är för tidigt, för nu har L80 övertygat mig om Almedalens och Visbys förträfflighet och jag åker dit redan i morgon dag för att inte vara tillbaka i bastun på Storgatan i Gamlabyn förrän på söndag kväll.

Lägenheten vi bor i känns helt plötsligt så jäkla fin efter att jag varit och tittat på en mäklarvisning av ett 30-talshus här i Gamleby i kväll. Kåken var så illa risig (framför allt jämfört med bilderna på internet) att jag började flabba när jag kom in. Mäklarn blev lite nervös och prutade ett par hundra tusen med sig själv. Fukt- och mögelprotokollet från 2002 var ingen rolig läsning, eller också var det just vad den var. När jag var extremt finkänslig och föreslog att huset borde rivas, eller åtminstone att det inte var värt mer än tomten det stod på skapade han lite försynt med foten och förklarade att han bara gjorde sitt jobb som hade satt ut ägarens lånesumma som utgångsbud och tyckte att jag borde ge mitt bästa erbjudande och strunta i startbudet. Stackars jävel, säger jag om den husägaren. Stackars.

Best of Pete Rock and CL SmoothSommaren 2006 är en enda lång Pete Rock-fest musikaliskt. Rhino-samlingen "The Best of Pete Rock & CL Smooth - Good Life" från 2003 är den mest perfekta samlingsskivan jag hört i hela mitt liv och den lämnar sällan CD-spelaren trots att nya Busta och Dulli vill ner där hela tiden.

Jag har en del förståelse för att sprickan mellan Corey och Pete är för djup för att de ska få ur sig så bra musik som "T.R.O.Y", "Skinz" (med Grand Puba, jösses vad bra Puba var!) och fjäderlätta "Lots of Lovin'".

Nä, nu måste jag fixa lite innan tjugoandra avsnittet av 24 dönar ut med tillbörlig öronbedövande 24-volym.

3 kommentarer:

Check Yourselfish sa...

Det var visst tropisk hetta i natt, eftersom temperaturen inte sjönk under 20 på hela natten...

kick ass sa...

haha kul när mäklare prutar med sig själva.. (är du säker på att det inte var mäklarens hus?)

har jag förresten sagt att jag bytte din skiva på knastret? han som vi antog hade varit på roskilde -han bad om ursäkt och bytte utan omsvep. har glömt den hela veckan. tänkte skicka den med posten men den hämtas aldrig här på jobbet. freaky! kanske har du fått den när du kommer hem från almedalen vem vet..

Check Yourselfish sa...

Alltså; mäklarn blev livrädd när jag berättade att jag var byggingenjör, han började stamma och pruta med sig själv direkt, haha.

Strunta i att skicka den där Cartwheelsplattan om du inte redan gjort det - jag kan ta den nästa gång jag dyker upp i Värmland. Har förresten tappat bort den där Lemonheadsskivan jag lovade att bränna till dig.

shareknapp

Bookmark and Share