tisdag, juni 06, 2006

Nationaldagen 060606

Inte för att jag kan säga att mina nationaldagsfirarimpulser gör att just den sjätte juni kittlar extra, men det skadar inte att få en dag hemmavid mitt i den här galna allt-ska-vara-klart-före-semestern-stressen. Numerologer har tydligen jätteroligt åt dagens datum, premiärdatum för nya Omen-rullen by the way...

CY CY CY

Var på västkusten under pingsthelgen och det är inte varje helg som man både käkar grillade Surf-n-turf pilgrimsmusslor och har filosofiska diskussioner om hipster-gay-technotrummor verkligen svänger.

CY CY CY

Vet att jag är rätt ensam om att köpa båda kvällstidningarna varje dag och att det börjar bli svårt att orka läsa allt om fotbolls-VM, men i helgen som passerade utkämpades ett alledeles fantastiskt löjligt litet krig mellan Expressen och Aftonbladets sportbilagor. Det började med att Aftonbladet i fredags avslöjade en frisparksvariant som svenska landslaget tränat på under en stängd träning på Stockholms Stadion (som alltså inte var så stängd att Sportbladet inte kunde tjuvkika).

Sport-Expressen fick på lördagen landslagsledningen, genom Lasse Lagerbäck, att rasa mot Aftonbladets avslöjande och tidningen själv var indignerad och försökte påskina att Sportbladet faktiskt ville förstöra för svenska landslaget. Ackompanjerande till artiklarna var dessutom en vinjett i alla sidors överkant med texten "Sportbilagan som håller på Sverige!".

Sportbladet i sin tur kontrade på söndagen med att publicera en SIFO-undersökning som visade hur överlägsna deras fotbollsskribenter var jämfört med konkurrensen. Ny vinjett på överdelen av alla sidor i Sportbladet var nu "Sveriges BÄSTA VM-bilaga!". Dessutom sammanställde de ett helt uppslag där Aftonbladet bjuder på fem helt nya frisparksvarianter och bad om ursäkt utan att be om ursäkt. VM-sandlådan ser redan fullsatt ut...

CY CY CY

Inte minst för att Dagens Nyheter, av alla tidningar, på ett nästan kvällstidningsaktigt sätt försöker sätta sig själva i händelsernas centrum med det som nu kallas "raggningsskandalen". Expressens Malin Roos sade det bäst häromdan: Tänk om Paraguays Roberto Acuña verkligen blev upp-över-öronen kär i fotografen Emilie Asplund? Om han inte kan tänka sig att leva en enda minut till utan att först ha tagit chansen att kontakta kvinnan i sitt liv?


CY CY CY

Hur stor fotbolls-VM-peppen än blir så kan jag inte för mitt liv förstå vem som kan gilla den offiiciella skivan "Voices", där några operafjollor larvar runt med Toni Braxton av alla wailande bimbos.

CY CY CY

Sist på bollen - so to speak - är jag när det gäller Paul Wall och skivan "People's Champ". Vet inte om jag kan säga att allt där är butter, men den är värd fler lyssningar än jag gav den i vintras...

CY CY CY

Säsong 3 av Entourage börjar på TV i USA (och därmed överallt på nätet, hehe) nästa vecka och lagom tills dess släpper HBO DVD:n av andra säsongen. Jag köpte min kopia på Badlands direkt.

Ses fram emot.

CY CY CY

Hela Pirate-Bay-soppan är förresten stor humor, när de håriga och nära på retoriskt invalida företrädarna nästan pratar ett annat språk än reportrarna, åklagarna och branschföreträdarna. Nästan ingen har lyckats förklara varför det är viktigt att man ska få dela med sig av sina filmer, låtar eller program. Antar att det beror på att det är svårt att hävda att stöld är moraliskt berömvärt?

Att alla vi som använder nätets distributionskanaler för inspelningar skulle göra det som en politisk handling ("information wants to be free" eller nån annan jävla floskel) är ju rent nys. Allihop laddar vi ner för att det är enkelt och gratis. Och den situationen är skiv- och filmbolagen inte bara medskyldiga till – det är de stora nöjesgiganternas fel att den illegala nedladdningen överhuvudtaget existerar. När de hade chansen att hitta tekniska, ekonomiska och juridiska lösningar på internetdistributionen i slutet av 90-talet stod de jävla idioterna och kramade sina löjliga plastaskar och påstod att musik och film även i framtiden kommer att konsumeras på CD och DVD.

Om de i stället hade arbetat fram en standard för smidig nätdistribution med särskilda ekonomiska överenskommelser med företrädare för artister, producenter, upphovsmän och andra som är direkt inblandade i framställandet av populärkultur hade tekniken kunnat landa i kommersiellt gångbara (dvs billiga och bra) lösningar redan för 6-8 år sedan.

Anledningen att skiv-, TV och filmbolagen inte klarade av att ställa sig bakom en sån utveckling var självklart att de var livrädda. Dels för att artistorganisationerna redan då såg sin möjlighet att ta en större del av kakan än de enstaka procent som idag letar sig igenom exempelvis skivbolagens maskinerier. Men också för att konsekvenserna om deras roll som gatekeepers för vad som når allmänheten skulle suddas ut.

Nu är vi snart där – Apple är snart den största återförsäljarkedjan av musik – och inte bara har (framför allt) skivbolagens ekonomier förstörts, många artister är lika hårt drabbade av sin minskade skivförsäljning.

Jag brukar försvara mitt eget nedladdande med att jag konsumerar en ganska ovanlig blandning av populärkultur och att det skulle vara svårt för mig att hitta all musik, TV och filmer härute på landet medan det fortfarande känns relevant. Och att jag sedan – när jag får chansen på en resa eller liknande – försöker köpa sånt som jag verkligen tycker om, som någon slags kompensations- och stödköp. Nedskrivet ser det vansinnigt larvigt ut och är det på de grunderna som artister och producenter ska få sin pensionsförsäkring att växa tror jag att vi är illa ute.

CY CY CY

Daytime-TV på nationaldagen har hittills bjudit på Folköl Rydéns gamla dokumentär om Björn Borg, Tyra Banks show från strax innan Li'l Kim åkte in och med bilder från dokusåpan Black White där två familjer byter hudfärg för att undersöka LA-rasismen, reprisen på SVT:s Fotbollskväll, Halle Berry och Mike Pattons, Rahzels, Miri Ben-Aris och Dan The Automators nya grupp Peeping Tom (klicka på YouTuben ovanför eller följ länken) på Late Night med Conan, popvideos på MTV, ZTV.se och Voice. Har nog inte sett Beyonces video till "Check On It" med Slim Thug och Bun B förut, men det var definitivt dags.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share