onsdag, maj 10, 2006

Snook - Är, i butik idag

Eftersom jag inte recenserar rappare som jag känner i den tidning jag ibland skriver för, så får ni läsa mina åsikter om deras skivor här på Check Yourselfish istället.

Ja, jag har varit turnéledare åt Snook och ja, det betyder ju att jag känner Kihlen och Big Big Danne. Visst hade det varit problematiskt för mig att såga Snook offentligt, men det betyder ju inte att jag måste hålla käften när en av de bästa svenska skivorna någonsin släpps.

Läs min åsikt, eller skit i den - här är den i alla fall. Så:

- - -
SNOOK
Är
Pope/Playground

Låt två stycken extremt kreativa och viljestarka unga killar försöka med musik motbevisa mediabilden av ett one-hit-wonder, eller till och med en sån där summerhit-som ingen vill kännas vid längre-wonder, och du kan inte göra det mer effektivt än Danne och Kihlen gör med "Är".

Musikaliska arrangemang med liveinstrument, stämsång, funktrummor, jazzpianon och rappande med flow som kanske högst fem personer i Sverige kan matcha. Lägg till texter, som är både självironiska, smarta, fräcka och ibland bittert självutlämnande och du har en mix som inte kan beskrivas med några enkelt jämförande artistnamn. Ja, om du inte tycker att det är lätt att föreställa sig Orup och Christian Walz ta raplektioner av André 3000 och Ludacris hemma hos Prince i Minneapolis med textskrivarassistans av Sean Daley.

Ingenting så begåvat som Kihlens mästerstycke "Älskling jag är hemma nu", uppväxthyllningen "Kommer ifrån", den ömma "Bejbi", den blytunga "Ammunition", den ärliga "Inga problem" och nya singeln "Längst fram i taxin" har spelats in i Sverige sedan Håkan Hellström lekte fram sin egen debut. Nya singeln är värd ett eget kapitel med sin himbo-teori, vansinnigt svängiga elektrobotten och den kanske vassaste svenska texten som hörts sedan man tjoade med om baksmällans ångest i "The botten is nådd"...

Att dansgolv kommer vältas till tonerna av "Längst fram..." och att både P4 och Mix Megapol kommer att göra "Bejbi" till en större landsplåga än någonsin "Mister Cool" är liksom helt självklart. Jag är en sucker för smart dubbelironi som i låten "Hiphop" och för musik som inte bara skiter i regler för hur det borde låta - utan dessutom gör det omöjligt att inte skratta åt hur dumma samma regler är. "Är" visar oss.
- - -

Bara måste få spy galla, träck och gammal sötsur sås på Jonna Sima som gjorde något jag inte trodde var möjligt i dagens Aftonblad, läs själv (jag hittade den inte på deras webb, därför jag citerar in den rakt av här):
++
Snook
Är
Pope/Playground
HIPHOP Stockholmsduon Snook är en svensk motsvarighet till amerikanska Black Eyed Peas. De gör lättsam, okreddig hiphop med melodier som får dem att gå hem i större läger än svensk rap annars gör.
Debutsingeln "Mr Cool" var lika behaglig som halsfluss.
Men "Är" (värdelös titel) är stundtals navit söt hiphop som inte bara förtjänar att jämföras med Just D.
Bästa spår: "Inga Problem"
Jonna Sima
Att hon sågade Snook är inte så konstigt, allt hon hyllar måste först förhyllas av Martin Gelin och ytterligare några smakdomare i Stockholm, varav minst en är en misslyckad UNDERGROUND-rappare med helt overklig självbild. Och de kommer nog inte börja hypa Snook, innan vi pendlar med svävare.

Nä, det skumma är att hon lyckas skriva en recension som visar - på ett ännu mer tydligt sätt än till och med hon brukar - att hon faktiskt inte tycker att det är viktigt att skriva om hur musiken låter.

Här är det albumtiteln ("värdelös") och förra albumets debutsingel (obehaglig) som betygsätts, medan det läggs mer vikt på att jämföra med två band som alla har hört (och väldigt många fler hatar än älskar) än att skriva något om musikens form och känsla eller texternas innehåll, relevans och leverans. Att kalla de ibland extremt bittra unga männen Oskar & Daniels musik för "söt" är ungefär lika korrekt som att kalla Günther & the Sunshine Girls singel för "innerlig" eller Deicides musikstil för "skir". Ingenting på "Är" är sött. Möjligen lite naivt och om hon därmed menar att det naiva är sött i sig, men så skriv det då!

Lyssnar hon ens på skivorna som skickas till henne? Förra veckan kallade hon den tröstlösa blandingen av sockrade refränger och akustiska gitarrer som Eskobar kokade ihop till sin nya skiva för "Coldplay-aktig", ett bevis så gott som något att kvinnan inte är förmögen att överhuvudtaget tolka ljud för att sedan beskriva dem.
- - -

Läs hellre: Mathias Dahlströms recension i Dagens Nyheter idag. Här är en recensent som både har lyssnat på skivan och faktiskt tagit konsekvenserna av att tidigare inte förstått bandet. Alls. Fler recensenter borde göra så.

7 kommentarer:

Lilla Ego sa...

Åh, jag längtar så mycket efter att höra hur nya plattan låter. Måste verkligen köpa den, har längtat efter Nya Snook låtar!! :D

Check Yourselfish sa...

I dagens metro kan man se Snooks betyg på Jonna Sima, haha.

Fredagsbilageartikeln här

Lilla Ego sa...

Jag läste det precis, haha. Men du, en fråga, på albumet står det en text om att "den som finner det han söker kommer att upptäcka en dold värld. I någon utav konstvrken ligger svaret som leder direkt med lemskap i snook illumainati. Med rätt kod öppnas enm gömd dörr på www.snook.se." Men jag förstår inte riktigt, gör du?

Krakel Spektakel sa...

Alltså, jag vet att detta är jäkligt, jäkligt lågt. Men ska man verkligen lyssna på popsnöretmedgustavvasafrillan som typ hyllar han tjackludret pete nånting? Som du säger verkar hon ju bara dragit fram mr cool å lyssnat på den igen. cred till dn snubben som åtminstone verkar ha lyssnat igenom skivan lite grann.

Lilla ego. Tror du ska försöka lista ut det, verkar va en gåta lixom...eller? Häftigt tycker jag i alla fall.

Lilla Ego sa...

Jo, det verkar ju vara en gåta. men jag vet inte hur det ska gå & lösa den :P

Krakel Spektakel sa...

Jo du, det är väl det som är meningen, får jobba lite på det. En bra gåta tar tid o lösa.

Isabella sa...

a jag har oxå plattan. den är GRYM. Men fattar inte de där med hemliga porten å de. ^^. Bra recension,Fred.

shareknapp

Bookmark and Share