tisdag, maj 16, 2006

En vanlig tisdag med blodstörtning

Thomas Rundqvist har vridit och vänt på Färjestads matchtröja, Färjestads klubbmärke med den gröna och guldgula färgen, ett Löfbergs Lilapaket fullt med 10.000-lappar och under tiden funderat på hur Färjestadsfansen helst skulle vilja se sin matchtröja. Och så kom han fram med det här?

Thomas, du må komma från Vimmerby (= positivt), ha varit idol för många av oss som växte upp på 80-talet (= väldigt positivt), ha gjort flest landskamper i Tre Kronor någonsin (= riktigt imponerande) och du må ha varit med och skapat superstjärnan Håkan Loob med ditt kloka spel - men det här klarade du helt enkelt inte av. Tröjan ser ut som skit, eller vänta, låt mig precisera mig: Tröjan ser ut som en misslyckad kompromiss skapad av en nervös person utan ledaregenskaper.

Att ens försöka ta sig ur Löfbergs punggrepp på matchdräkten tyder på stake och att tänka på klubbmärkesfärgerna är ett smart sätt att få med sig fansen i båten. Men att sedan lansera en tröja som ser ut som valfritt tyskt hockeybockeylags okänsligt söndersponsrade vidriga tygstycken till tröjor är pinsamt. Och bortförklaringarna som ska förklara att allt för ljust gröna tröjor för hemmadräkten gör att man måste ha svart som grundfärg är löjlig. Var någon grafiskt kunnig AD med i processen? Tog han betalt?

Sponsorer som kräver sin egen logotyps bakgrundsfärg på en sån här tröja biter sig i svansen. Stena köper jag inte särskilt mycket tjänster av idag, men det kommer inte att bli fler. Löfbergs Lila har jag ju dock varit extremt lojal med, men jag kan tänka mig att stötta Brynäskaffet för den styggelse som sitter mitt på bröstet. Och så säger Löfbergs VD Peter Holm till Färjestads webbsida:
- Vår lila färg är ju varumärkesregistrerad och vi vill inte att lila ska stå mer för hockey än för kaffe.
Det ska alltså utläsas som: Vi skiter i om hockeytröjorna ser ut som skit, bara vår lila färg alltid är med överallt. Jag är så besviken att jag inte finner orden. Byt marknadschef i Färjestad!

- - -

Och stackars Jörgen Kalitzki, Färjestads normalt briljante presschef, som måste försöka försvara eländet med en "giftig" krönika på Färjestads webbsida. Baghdad-Bob på Färjestads kansli?

- - -

Jörgen Jönsson var dock bäst på plan mot Ryssland i hockey-VM igår. Kan nog jobba upp den där VM-peppen trots allt.

- - -

Tror att jag blev erbjuden ett skivrecensentjobb till igår. Ska undersöka vidare, men är extremt sugen.

- - -

Samma dag missade jag dock chansen att intervjua en av mina favoritrappare de senaste 10 åren. Känns som det gick på ett ut med jobberbjudandet ungefär.
- - -

Två minimala små skvättar till regn var allt som min panikartade bedjan i söndags morse hittills resulterat i och det är mer gult helvete i luften än någonsin. Pollenallergiker visas allt för lite förståelse i samhället.
- - -

Juventus kan fråntas sin Scudetto och plats i Serie A för att det myglats i kulisserna bakom laget. Om alla lag med halvmafiosos i klubbledningen ska flyttas till Serie B blir det väldigt få lag i högstaligan nästa år.
- - -

Det görs väldigt mycket bra musik just nu. Känns snart som att jag inte orkar vänta på att recensionssidorna i Quote ska dyka upp i slutet av månaden, förrän jag måste avslöja namnen på alla heta plattor...
- - -

Så har det sista avsnittet av West Wing gått i USA och nätet är fullt av spoilers (Donna!). Endera måste man ladda ner TV-serier man tycker om, eller också får man skita i att surfa. Tur att man inte har tid med varken eller.
- - -

Dagens fråga till juristen: Jag har tappat bort min superpersonliga, skyddade och vattenmärkta Gnarls Barkley-CD. Om just den kopian läcker ut på nätet och jag blir stämd av America On Line, betalar min försäkring skadeståndet då?
- - -

Snart 10.000 besökare på de hittills 200 bloggposterna på Check Yourselfish ger 50 läsare per inlägg. Jag skulle ju lika gärna kunna ringa upp er var och en någon gång i veckan i stället...

4 kommentarer:

Mighty sa...

Ang. Gnarles-skivan. tycker det är ett otyg med vattenmärkning av just den anledningen. Det är så lätt att det försvinner skivor.
Men det kanske finns något speciellt sätt att försäkra sig mot det. Trygg Hansa tror jag inte skulle ställa upp för mig...
Shit nu blev jag nyfiken på West Wing. De ligger bara en säsong före där borta va?

Check Yourselfish sa...

Jag tror nog också att Trygg Hansa skiter rätt duktigt om jag tappat bort en aluminiumförsedd cirkulär plastbit som ett gigantiskt amerikanskt företag tycker att jag ska vakta med mitt liv eller skicka tillbaka till WEA.

West Wing är en säsong längre fram, svar ja. Donna Moss och Josh Lyman är mina favoritrollfigurer i serien och det är svårt att inte bry sig om hur det går för dem...

ptrkhmbrg sa...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt de nya dräkterna. Du la ut det som jag önskar att jag orkat. Ska det vara synen man möts av om man återvänder till Värmland i höst? Shieeeet.

Check Yourselfish sa...

Ja det är verkligen en sorglig syn. Men det som stör mest är inte färgkombinationen i sig, utan den ända ut i presentationsmaterialet övertydligt krypande änsgligheten.

Jag blir tokig när jag ens tänker på sponsorblaffor med bakgrundsfärg (Office, Konsum och Elon på de gamla ställen) och så lägger de dit två till (LL och Stena) som gör tröjan till det fulaste sen Adidaströjorna i Europaligan för snart tio år sedan.

Jag spydde ett hekto galla i FBK:s forum också.

Det ska alltså enligt Expressen vara en ekonomiskt gynnsam miljonkupp som Rundqvist lyckats med? Vänta och se tills ni har räknat in merch-försäljningen, säger jag. Om den slutliga tröjan ens påminner om det där tror jag inte affären slutar i svarta siffror.

shareknapp

Bookmark and Share