söndag, maj 28, 2006

Det gick inte riktigt ihop

Trots att jag suttit med datorn i knäet hela helgen, jag skojar inte, hann jag inte riktigt ända fram. Ändå har jag tydligen bankat ner 24.600 tecken - eller cirka 4.300 ord - sen i onsdags kväll, vilket borde vara mer än nog. Det betyder därmed att jag inte bara måste fakta- och korrkolla mina texter, utan också att jag måste gå över dem med saxen, tårtspaden och hyveln. Det får bli i morron, för nu går sömntåget jäkligt snart och i morron måste jag lämna Gamleby strax före klockan sju. Svenne-Bananjobb är inte bara kul, alltid.

CY CY CY

Har visst inte tittat nog mycket på SVT:s kulturnyheterna den senaste tiden, eller är det bara på webben som Per Sinding-Larsen skriver ganska pålästa och intressanta betraktelser om svensk rap? Gillar framför allt att han sätter huvudet på spiken om Snook, det är inte särskilt vanligt att någon musikjournalist någonsin förstår sig på Danne & Kihlen.
Snook "Kommer ifrån" (från "Är") Bästa spåret från duons andra, imponerande breda, genomarbetade, album synar en hembygd där "ingen vet vem Birro och Moodyson är".
CY CY CY

Okej, Lasse Anrell kanske precis som jag är Färjestadfärgad (vilken jävla färg det nu är, efter Rundqvists eländiga tröjarbete), men jag njuter av hans rader om Jörgen Jönsson i söndagens rosasidor. Eller vad sägs om:
Jörgen Jönsson
Nu har han verkligen fått det erkännande han varit värd länge. Jörgen Jönsson framstår allt tydligare som en av de största i den svenska gyllene generationen. Värdig att nämnas i samma andetag som Foppa, Sundin och Lidström.
Och från krönikan
/../Och Jörgen.
Äntligen har han fått all den uppmärksamhet han är värd. Radion direktsände från träningen där vi skulle få se om han var för skadad för att spela VM. Det är en ära som vanligtvis bara erfars Foppa.
Jag tycker verkligen att Jörgen Jönsson kan sättas långt långt framme i den så kallade Gyllene Generationen. Bredvid Foppa, Sudden och Lidström. Jörgen har aldrig fått det erkännande han varit värd. Hans harvande i elitserien har gjort honom lite löjlig i mångas ögon. /../
Hoppas Per Bjurman läser Anrells sidor i sin egen tidning, han skulle kunna lära sig en del om hockey där. Sågningen av Bjurman som sportskribent tar vi någon annan gång. Jag nöjer mig med att undra om hans envetna tjatande om MSG-publikens rop på Henke Lundqvist hade något med spelet ishockey i NHL att göra när vi snart når Stanley Cup-final mellan Edmonton och Buffalo eller Carolina?

CY CY CY

Det var bättre på Mats Olssons tid som New Yorkkorre (och då vill ni inte höra mig sätta igång om Johan T. Slemwall).

CY CY CY

Mon Dieu, vilken bra Pariskrönika Jonas Hassem Khemiri läste i Godmorgon Världen! på P1 i morse! Ladda ner den här podsändningen och spola fram till de sista fem minuterna och lyssna hur en begåvad skribent formulerar sig.

CY CY CY

Håll inte det här emot mig nu, men jag såg en video på ZTV förut där Black Eyed Peas gör en av de bästa låtarna jag hört i år. Jag gick och kollade om jag hade feber, men det visade sig att Will.I.Am visst inte glömt hur man gjorde starkt A Tribe Called Quest-influerad rap i nya singeln "Like That". Den är fantastisk, kort sagt.

Kolla videon i Flash på BEPs egen sida!
Kolla videon i Flash på BEPs egen sida!
Kolla videon i Flash på BEPs egen sida!

Medverkar gör både Q-Tip (han kan visst också rappa igen och han ser ovanligt lite ut som en heroinist, glädjande nog!) och Talib Kweli och i refrängen slipper man nästan Fergie helt och hållet. I stället tar Cee-Lo Green (vad håller karln i vänsterhanden?) och John Legend i för kung och fosterland.

Dessutom är videon en av de snyggaste och bästa jag sett på ett bra tag. Lyssna själv på mp3.com eller kolla på videon i Flash genom att klicka på bilderna ovan om du inte tror mig.

Jag ska nog skärpa till mig lite när det gäller att såga band vars album jag inte ens lyssnat på. Men hur fan gör man för att lyssna igenom en hel BEP-skiva nuförtiden?

5 kommentarer:

Kal Ström sa...

Jag tyckte det var rätt jobbigt när jag gillade Sergio Mendez där Will.I.Am. kletat överallt. Men va fan ... det är ju bra.

Check Yourselfish sa...

Fast egentligen blir det ju bara mer tragiskt att bese BEP:s utveckling, när man vet att de fortfarande sitter på trollformeln.

Istället använder de en vinstmaximeringskalkyl som de fått från KPMG eller Pricewaterhouse Coopers som anger hur de ska göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt...

kick ass sa...

jamen jag funderade på det igår när vi spelade ett gammalt bep album på kmti om inte allt bara är en väl genomtänkt (ond eller god får ni välja själva) plan för att vi ska uppskatta bep gamla album lite mer?

ptrkhmbrg sa...

Försäljningssiffror är också respekt har jag hört. Men jag hade ocks gett uppp BEP. Tack för tipset.

Check Yourselfish sa...

Jag hade inte kollat upp den där Sergio Mendez-plattan ni skrivit en del om på DSC heller, men idag hörde jag just BEP-låten på P3 och tror ni inte att jag gillade den också?

Jag tycker att man faktiskt kan respektera artister (eller kanske inte artister, snarare musikentreprenörer) som har masskonsumtion som sitt viktigaste mål, men då bör man inte veta att de medvetet gör något som de inte ens själva tycker om.

I BEP:s fall tror jag inte det är någon tvekan om att de inte sitter hemma och lyssnar på Justin, Britney, Pink och Gwen Stefani och sen går ut och försöker göra det bättre.

De lyssnar på "Low End Theory", "Stakes is High" och "Fantastic vol. 2", men har ett företagskoncept som inte tillåter dem att skapa sin favoritmusik (förutom tydligen någon enstaka singel)...

shareknapp

Bookmark and Share