onsdag, april 26, 2006

En rejäl vakna-signal

Ibland får man i jobbet ett wake up-call som får en att tänka till lite grand. Igår fick jag vara med och hjälpa till med pressfrågor kring en fartygskollision i havet utanför Västervik och det är när man får träffa människor som nyss räddats, utan kläder, i 2-gradigt vatten efter att ha väckts av att deras skepp brutits i två delar som man förstår hur fort ens liv kan förändras.

Snacka upp uppvaknande: Att tvingas hals över huvud, helt utan möjlighet att rädda något av värde, bara kasta sig ur sängen och rakt över båtrelingen ner i iskallt havsvatten. De här sjömännen (man kallar visst även kvinnliga sjöfarare för sjömän, har jag förstått) gav mig en härlig känsla av att det är dags att ta tag i alla saker som aldrig blir av. Nu.

Gjorde också två roliga cameos i lokalnyheterna igår: Kolla 1 minut och 40 sekunder in i det här klippet från SVT:s Smålandsnytt, killen som kliver in i brandbilen med gubbkepsen. Även 2:25 in ser man mig i vänster bildkant, lutande in i bilden.

Mediakåt? Nä, om ni tittar noga på den näst översta bilden på den här sidan hos Västerviks Tidningen så ser ni en tom stol (med min egen namngskylt framför). Jag valde att lämna den tom för att minska min egen exponering så mycket som det gick. Att verka utan att synas är klart bättre än att synas utan att verka...

Har förresten klagat på tidningen VT ibland här på Check Yourselfish (främst deras ledarsida iofs), men det journalistiska arbete som reportern Kjell-Arne Karlsson utförde i Lucernahamnen tisdagen den 25 april 2006 imponerade storligen på mig. Inte alla lokaltidningar har journalister som är lika bra på sitt jobb, men fler än du kanske tror.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share