måndag, februari 20, 2006

Tidningsmissbruket eskalerar

För er som inte kan vänta på nummer tre av Quote eller Västerviks fina medborartidning Utkiks första nummer för året, måste man ju tipsa om några av magasinen som lagt sig i buntar hemma i gamla byn senaste tiden.

I Kinksnumret av Mojo intervjuas Johnny Rotten och han är ALLTID rolig att läsa, även i Mojo. Bäst den här gången när han ger sig på det han kallar palats-leninisten Joe Strummer. Kinksbröderna Davies beskriver också frikostigt sina brutala bråk under 60-talet. Jr Gong Marley duckar frågor om pappsen, men säger en del intressant under tiden. Och i hur många tidningar skriver Pete Townsend snälla insändare om Bob Dylan?

I nya Offside (nr 1 2006) skriver Henke Rydström som vanligt mycket bra, den här gången en ostockholmsk vinkel om Royal League. Dessutom ett reportage om kommunisternas på Livornos läktare - och spelplan visar det sig, som känns som en inblick i en paralell värld helt utan koppling med den här vanliga världen.

I Cafés senaste nummer träffar Strage Muskel-Petter i Kens fängelsecell och det är såklart läsvärt, även om alternativomslagsbilden är helt weedrig. Dessutom en rolig Cafédissande Rocky och värsta dreggelframkallande knäcket om DVD-boxar.

Sportmagasinet S har en rimlig OS-hockeyuppladdning med Sundin och Jagr och även här går Kellerman på i samma högform som Café.

Har inte bestämt mig om jag verkligen ska rekommendera #27 av Sonic, även om jag inte skulle vilja ha missat Martin Gelins intervju (är det förresten en intervju när det bara innehåller två citat på ett helt uppslag?) med Damian Marley. Annars får vi lära oss att Paul Wall gör ädelstensfronts till andra rappare ("...för att han gillar att tjäna pengar." Nähä? Är det sant?) och att Emil Arfvidsson kan skriva katastrofalt tråkiga texter också, den här gången om The Knife...

Har inte heller riktigt bestämt mig om senaste Uncut, som fläskar på med ännu mer Babyshambles-hyllningar än vanligt. Till och med Allan Jones skriver om Pete Doherty i januari 2006 och hans spiralformade väg mot avgrunden under retrovinjetten "Stop me if you've heard this one before".

I litteraturtidskriften Believer skriver Robert Christgau en strålande och träffande essä om Eminems alter-ego Slim Shady och där får man också läsa en kul intervju med Demetri Martin, som väl i Sverige är mest känd för de hysteriskt roliga knäcken med den fula Trendspotter-vinjetten på The Daily Show with Jon Stewart. Bäst är som vanligt listorna "böcker jag köpt sedan förra numret" och den talande "böcker jag läst sedan förra numret", som Nick Hornby skriver varje nummer.

Allra mest ute är juryn när det gäller amerikanska tidningen YRB NYC, som är en slags reklamskrift för streetwearbutiken Yellow Rat Bastard. Svår balansgång som jag nog faktiskt tycker att tidningen klarar efter några bläddringar i nummer 56 med Game på omslaget...

Men lika fet som det senaste numret av Fader som jag fått tag på här ute på landet är den ju inte i sin genre. Intervjun med Lupe Fiasco är skriven precis så som jag vill läsa mina intervjuer.

Ja, vad säger man? Tre veckors skörd av tidningar visar ju med önskvärd tydlighet hur störd jag är...

2 kommentarer:

Mr G sa...

Denna överdrivna konsumtion av magasin beror npg på dåligt lokalt klubb/konsert/kulturliv vilket bäddar för sitta hemma/läsa etc etc.

Kom till GBG i helgen så kan du hjälpa bomba upp de 1500 Hultan posters Therese skickat till mitt HQ...
skall ut nu med häftpistol och några hundra för att tapetsera alla nya fina plank som dykt upp efter 40 års diskussioner om affischsituationen


Tack för alltid lika trevlig läsning, du vinner en skiva på posten!

cool runnings

G

Check Yourselfish sa...

Gilliam! Jag som ser just bristen av affischbombning som en av min nya yrkesbanas stora fördelar, tror jag passar på erbjudandet faktiskt...

Bristen på utelattjolajban är nog helt klart en delförklaring till tidskriftsmissbruket, men om man ska vara ärlig så hade jag ju samlat på mig rätt försvarliga mängder tidningar redan när Lotti flyttade in. På den tiden var det ju ingen brist på uteliv om man så säger.

Skivor däremot tar jag ju självklart gärna emot! Höres!

shareknapp

Bookmark and Share