onsdag, februari 22, 2006

En deadline klar, en kvar...

Det verkar faktiskt som om jag överlevde den första deadlinen i min vansinniga slutet-på-februarihets, även om magkatarren gjorde sitt bästa för att knäcka mig. Nu ska bara den andra tidningen också bli klar. Fan, jag har ju knappt ens hunnit se på OS de senaste dagarna.

Men Sveriges kvartsfinal i hockeyn hann jag faktiskt se och självklart gjorde Bengan rätt som lät Tre Kronor spela med Oskarshamnstempo mot Slovakien igår. Tror nog vi tar tjeckerna om alla i laget får guldsmak i munnen innan fredag eftermiddag.

Medaljskörden i övrigt är imponerande, men jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den nationella yran när det bara är renrasiga arier som deltar just i vinter-OS och tokar som han i Lottis blogg får gå fria...

Hennes poäng - att många rasister själva skulle tvingas lämna ifrån sig sitt svenska medborgarskap om deras språkkunskaper testades - är angelägen. Läste förresten en hysteriskt rolig blogg som heter "Göran Tänker" idag. Allra roligast är att en rakryggad (men slokörad när han inser sitt misstag, får man anta) sverigedemokrat tror att det är Göran Persons egen blogg i en av läsarkommentarerna.
"Vi borde starta ett nytt Whoa. Typ som Elit. Med bara bra folk."
Etr citat från en chefredaktör jag känner, om att en person som utger sig för att vara Dr Alban (Markus och Ola borde väl bannat en användare som så tydligt går in för att folk ska tro att han är Dr Alban om han inte är den rappande tandläkaren?) har startat en tråd på webcommunityn Whoa.se om "vilka svenska rappare som har ghettopass". I processen lyckas han också kalla Looptroop för rasister och dessutom jämställa MBMA och Snook med Fronda och Markoolio.

Elit-listan? Ja det är skitkul att DN:s chefredaktör Wifstrand säger så här om hela saken på Resume.se idag:
"Detta visar också att folk inte gör någon nytta på sitt jobb när de kan sitta och mejla hela dagarna. "
Hade själv en chef i Hultsfred som tyckte samma sak om när vi höll på med bombenlistan som mest runt 2001, en lista där för övrigt sisådär 10-20 personer från Elit hängde då...

Det är mycket annat som är hilarious med den där soppan - kom igen, hela jävla Alexander Bard är kul (as in "löjeväckande") och det är klart att en maillista inte är en SEKT som kvällsisarna vill göra gällande, men att journalister får andra lojaliteter än mot den publicist de anmodas ska arbeta för bör motarbetas. I sak är därför Mustafa Cans artikel i dagens DN faktiskt helt nödvändig.

TV3 visar ett av de fantastiska meta-Pilotavsnittet av Seinfeld och det visar på viss artistisk bredd att som Entourage-Ari (Jeremy Piven) kunna spela pilot-George.

Vi har en debil granne på våningen under som nu för tredje sophämtningsonsdagen i rad försökt få mina vänner på Västervik Miljö & Energi AB att ta den extra sopsäck som de ställde ut i samband med att de flyttade in. Han misslyckades som vanligt, trots att han den här gången lagt säcken uppe på den fulla soptunnan. Undrar när han ska fatta vinken? Följetongen fortsätter...

The Streets släpper en ny skiva med titeln "The Hard Way to Make an Easy Living" den 14 april. Mike Skinner har levt ett intressant liv sedan genombrottet av texterna att döma, åsikter om skivan skriver jag nån annanstans.

Warners paranoia för att hindra skivan att läcka ut på internet är det värsta jag hittills upplevt och den tänkte jag faktiskt skriva lite om här och nu. Eller vad sägs om följande:
  1. Skivan kommer i rekommenderat brev (så att WEA får min signatur på att jag och ingen annan hämtat ut paketet).
  2. Själva skivomslaget är förslutet och för att få ut skivan måste man bryta en försegling.
  3. Och när man bryter förseglingen river man av en flik där det står "By opening this seal, you are agreeing to the terms below", med en hänvisning till en rätt lång uppsats om alla skydd som brännts in på CD:n som avslutas med "You are responsible for any unauthorized use, reproduction, transmission or distribution of the music on this CD".
  4. På själva skivan står mitt namn och lite annat personligt tryckt ihop med ett kontrollnummer.
  5. Som om inte det skulle räckt så går det självklart inte att spela skivan i någon dator. När Brandt skulle spela (min lika skyddade) Little Brother-promo i sin enda CD-spelare - Macintosh G4 - slutade det med att han fick ta isär datorn för att få ut skivan...
Undrar om den är värd mycket pengar?

Nu har även jag hunnit se ett Veckans Nyheter med Henrik Schyffert och kompani. Visst finns det sunkiga, mindre kul inslag, men överlag är det faktiskt toppenunderhållning. Peter Apelgren liggande på ett bord med handen röven på "nyhetsmuppen" var bland det sjukaste jag sett på TV någonsin och firma Schyffert&Haags indianare är verkligen rolig. Och Kanal 5 har fortfarande inte lyckats spika någon repristid för serien vad det verkar. När jag förra veckan mailade Kanal 5:s infomail på tisdagen och frågade när reprisen av VN gick fick jag först på torsdagen svaret "onsdag 22.35". "Tack för ingenting", svarade jag tillbaka... Ska jag tvingas nedvärdera endera The Shield eller West Wing alltså?


Och VN är inte ens det bästa nya programmet på Kanal 5, det är nämligen inte särskilt lätt i konkurrensen mot Mattias och Johnnies fantastiska program Malmvägen. Programmet innehåller samma värme till sina förhoppningsfulla deltagare som FCZ hade, men med ett par reella problem som backdrop i stället för att bara lära några dorks att sparka boll. Det är klart att den problemfyllda gången under Malmvägen förr eller senare måste byggas bort och självklart är alla metoder för att få in arbetslösa invandrarungdomar (och svennar med för den delen!) på arbetsmarknaden bra. Båda programledarna visar stort tålamod, samhällsansvar och faktiskt ren och skär humanism i programmet - 20.00 på onsdagar. Missa inte!

Har jag glömt att berätta att jag tycker att Pharrell är en cool Hultsfredsbokning?




















2 kommentarer:

kick ass sa...

jag såg VN natt mellan fredag och lördag nån gång. det borde kvala in som reprisering.

för övrigt blir jag lite orolig när jag läser din blog. står inte världen och framförallt alla möjliga tv-serier på stand-by nu när det är os? jag har inte sett något annat än rippe och jihde sen den 10 februari..

Check Yourselfish sa...

Ja, det är lite OS-skugga över TV-tittandet helt klart. Missade Prison Break och The Shield i måndags, Gilmore i tisdags, Lost igår och säkert massor av annat. I kväll ska jag inte missa Dr House på C+. Han är grymt cool...

shareknapp

Bookmark and Share