tisdag, februari 14, 2006

Egotrippin' på webben

Det verkar finnas nästan hur stort behov som helst av att med hjälp av webbsajter smeka sitt ego. Senast i raden är My Heritage som egentligen är en webbsida om släktskap och genealogi, men som har trafikdraget i funktionen "kolla vilken kändis du är lik".

Kan inte säga säkert hur vetenskapligt CSI-aktigt deras databas egentligen jobbar, men resultaten är ju rätt kul faktiskt:

Till sextifem procent mest lik en av världens hårdaste skådisar, James Coburn, funkar för egot.


Amerikas genomfalske försvarsminister vill man ju dock inte vara för lik...


En aktuell person att vara lik, medan Anna Dahlberg och Robinson-Robbans kusin Lina Andersson försöker skaffa vår första medalj i Turin, är Jacques Rogge från IOK.

Men vad är det egentligen som My Heritage försöker åstadkomma med sin databas? En genbank med människors släktskap och utseenden kan man ju diskutera det etiskt riktiga i. Särskilt om man får intet ont anande besökare att mata in sina personliga uppgifter, under förevändningen att man ska få reda på vilken kändis man är mest lik.

Och där tog så Sverige sin första medalj i Vinter-OS, skönt att vi kan prata om något annat nu i stället. Guld i sprintstafett är inte fy skam! Kul!

Nu börjar jag närma mig OS-hockey-mode och jag är rädd att det kan bli svårt att få allt det här arbetet utfört samtidigt som hjärnan helt autonomt ältar huruvida Foppa ska spela med ljumsksmärtor eller inte.

Alla hjärtans dag idag är ett löjligt jippo. Jag försöker visa min stora kärlek att jag älskar henne varenda dag, men man kan ju inte i protest skita i det just den 14 februari bara därför. Problematiskt.

Såg om Timbuktus DVD "Funken styr våra steg" och även den sköna filmen med Timbuk&Chords&Damn, Looptroop och Spotrunnaz i NYC som ligger hos Telia (obs 45 minuter lång film i asx-format) i helgen och den har satt sig lite på hjärnan. Ibland glömmer jag bort hur stor lille Genius Jay (the shortest man alive!) blivit i de svenska folkhemmen.

Jason Diakité och hans vänner på Juju gör något alldeles eget och unikt med sin musik och uttryck i övrigt som jag kanske inte alltid förstår eller ens gillar. Kom igen: jag är snart 35 och från landet, hur ska jag ställa mig till world-house-calypson på senaste plattan? Men likförbannat är Timbuk och hans ljudnörd Måns Asplund ohotat ettor bland landets musikanter i min bok. Och jag vet även varför, men det får du läsa någon annanstans strax efter månadsskiftet.

Några hundra meter kvar tills målgång ligger Björn Lind tvåa i herrarnas skidsprintstafettfinal, men även han och Tobias Fredriksson fixade en guldmedalj åt Sverige och även det är kul! Kvällstidningarna kommer väl utse skidsprinten till århundradets viktigaste sport i morgon, sida 1, 2, 3, 7, 8, mitten och baksidan. Zznark.

3 kommentarer:

maja sa...

Haha, min lillebror laddade upp en bild på mig och jag är tydligen till hela 71% lik Beyoncé enligt My Heritage. Annars låg Diana Ross bra till på 69%. Det hela känns väldigt trovärdigt. Jag och mina negerdrag, liksom... Eeh.

Det bästa av allt är dock min mor som blev en skön blandning mellan ABBA-Benny, Whoopie och en erkänd massmördare.

Mia sa...

Hahaha, fan vad kul! Måste testa när jag kommer hem!

Check Yourselfish sa...

Welcaame to ze genetik experiment web saajt!

71% Beyonce är verkligen inte fy skam! Och Mia, din bild som jag använde gör ju mina möjlgiheter att likna hollywoodstjärnor mycket större. Fan vad bra det kortet är! Määd props!

shareknapp

Bookmark and Share