onsdag, januari 11, 2006

Några snabba frågor

Dorken som läser programtrailers på ZTV, varför kallar han världens hårdaste TV-snut Vic Mackey i The Shield för [Ma-käy]? Har de inte kollat på serien de köpt in?


Missar du kvällens visning av Ramonesrullen "End of the Century" på SVT1 kl. 22:35, gillar du då alls musik? En av världens mest påträngande musikdokumentärer om ett av världens mest underhållande band. Någonsin. Så?

Vad ska man ha för skor när vädret är som det är? Mina Ipath-kängor är i alla fall inte rätt.

Varför är inte alla intervjuare så duktiga som Lisa Milberg och Ika Johannesson i nya Sex? Både Lisas Gervais-text och Ikas Borgström-intervju är exceptionella.

Varför filmade SVT:s Hockeykväll först Foppa ihop med Bjurman och Olsson i MSG, för att sen klippa in Marcus Schenkenberg när han kramar Forceberg? Mr. Magruta verkade kunna sitta i en baby-björn på Bjurmans mage, så pytteliten såg han ut...

Hur i helsike kan personalen på Turistbyrån veta så exakt n-ä-r tryckleveransen av deras 2,5 ton broschyrer skulle dyka upp - att de allihop kunde hålla sig undan precis så lång tid som det tog oss att lyfta ner de fem pallarna kartong för kartong ner i källarförrådet?

Sveriges i särklass bästa rapgrupp heter Superscientifiku och kommer från Sundsvall. Hur många känner till det? Fler blir det hur som helst under 2006...

Vet medarbetarna på P3:s Deluxe hur tråkig radio de producerar? Skrattar deras chefer åt eländet? Lukten av studentradio går liksom aldrig ur.

Kommer dialekter vara torsdagens watercooler-snackis?

Måste man göra en årssammanfattning när man är skivrecensent? Var står det?

14 kommentarer:

Mighty sa...

Har vetat länge att Superscientifiku är grymma.
Aight...

Check Yourselfish sa...

Du är inte representativ för populasen, mr. one-time-musikjournalen-i-p3-producent.

Mighty sa...

Hoppsan vilken knäpp på näsan. Ville bara vara med i matchen liksom... Håller med dig om DeLuxe. Vill du höra mer rikssänd tafflig studentradio så rekomenderar jag Frank på vardagkvällarna.

Check Yourselfish sa...

Det var ju inte en knäpp på näsan, utan
avsett som en uppbolstring av ditt ego för tusan. Att folk med den typen av bakgrund vet vart landet ligger förutsätter man ju och att du har full koll det vet ju åtminstone jag i alla fall.

Frank är toppen när tjejen som låter som Karin är programledare, men helt outhärdligt annars.

Mighty sa...

Ok. Tackar, tackar. Försöker att skriva något som inte låta ironiskt, men det går nog inte.

Det är noh Malin Linneroth du tänker på. Jo, hon är bra. Men nu när de självkör så har allt halkat ner många pinnhål på kvalitetsrankingen...

Det är fortfarande en show för gymnasiekids. (Känner mig exkluderad)

kick ass sa...

skor
clarks-stövlar

på b (frågan om ramones)
tror jag nej

och om dialekterna
jaaaaaaaaaaaa! jag kan inte sluta prata om det!
topp 2 just nu
kaskelotterna som har dialektala söta-pip-ljud
dialekterna som är humoristiska - lätt roligast östgötskan
kan vi vänta till nästa onsdag?

kick ass sa...

här har du en fråga till förresten

varför finns inte ordet utformation som motsats till information

"vi begagnar oss information men sprider vidare utformation" (?)

Check Yourselfish sa...

Vänta, det där sista låter som seinfeldska uttrycket för att bjuda in med armbåden, den så kallade UNviten, till skillnad från INviten.

Jag är för såna ord, skicka in det till Svenska Språknämnden och säg att du och dina vänner använder det hela tiden!

Det betyder förresten i så fall att jag bara jobbar med att hämta in formation och att jag därmed slipper att lämna ifrån mig någon ut-formation, eftersom min titel är Informatör?

kick ass sa...

mm..
jag satt just och funderade på vad jag är mest:

informatör eller utformatör

50/50 tror jag..
betyder det "formatör" isåfall?

Mighty sa...

Rekomenderad läsning: "Information om information" (Studentlitteratur, 1985)av Sture Allén (d.ä. kanske är säkrast att påpeka i detta forum :-)

Check Yourselfish sa...

kick:
Jag är iaf utformatör till 95%

majt:
Ska kollas upp. Det vore iofs kul om reggaebandet gjorde böcker om formation...

maja sa...

Sex håller ju så överdrivet bra kvalitet att det nästan är löjligt!
Jag har funderat mycket på det där och det direkt självklara är ju att Ika låter varje intervju ta den plats den vill ha, och att skribenterna är högst intresserade av sina intervjuobjektet. Det kan liksom inte bli fel då. Smalt möjligen, men det är bara än mer intressant i min mening.

För övrigt var Martin Gelins intervju med Jonas Hassen Khemiri också bra. Och Hans Arnold förtjänar all kred han kan få.
Det enda jag önskar är att Lisa Milberg kört hela vägen ut på den där "välja sina frågor själv"-idén som hon öppnade upp med. Det hade kunnat bli riktigt bra.

Check Yourselfish sa...

Aah, läste Martins intervju först i morse! Den var ett ovanligt lyckat exempel på intervju av kompis-konceptet som tidigare mest Nöjesguiden provat. Endast mycket duktiga skribenter klarar den där svåra grenen.

Hans Arnoldtexten var dock både för konstig och idoldyrkande för min smak. Tycker nog Milberg gjorde rätt i att låta sin intervju liksom glida henne ur händerna, ju mer engagerad Gervais blev. Snacka om connection!

Håller med om att tricket är att skibenterna verkligen ska gilla sina ämnen och intervjuoffer, men det är inte hela sanningen: Talang och utrymmeskrävande redigering är resten. Hursomhelst är Sex landets mest läsvärda tidning.

maja sa...

Ja, Liselotte Watkins är ju ingen skribent. Det är tydligt. Däremot är intervjun intressant i och med hennes position som den främsta illustratören just nu. Och den är viktig, lika mycket för mig som för Watkins, för att återspegla Arnold. Det var kanske mer en homage, än en intervju. Men det gjorde mig glad!

Nöjesguiden har pajat många stilistiskt gångbara koncept. Men personligen läser jag hellre en tacky kompisintervju än en menlös upprabbling av frågor/svar skriven av en skribent som inte har tillräckligt mycket kunnande.

Martin Gelin lyser bara allt klarare. Han lyckas med att blanda in sitt eget jag utan att för den sakens skull tappa fokus, istället blir resultatet en förstärkt bilden av Khemiri och en alldeles unik spegling av författaren. Med bibehållen distans, dessutom.

shareknapp

Bookmark and Share