söndag, december 11, 2005

Veckan som gick

Gick fort som fan. Och veckan innan dess också. Var tog de vägen? Obegripligt. Medborgartidningen Utkik låg hursomhelst i 21.000 brevlådor igår morse och det var väl därmed värt allt jäkla slit.

Var själv och blev avtackad med present, julbord, sprit och cabaretshow av min gamla arbetsgivare i fredags. Efter fem års heltidsanställning tycker jag att jag borde vara värd någon slags uppskattande gest och nu kom den, iofs 14 månader efter att jag gick hem.

Det var flera andra som också fick tack för uppoffrande slit och när chefen - som taktiskt hade sparat mig till sist - väl vände sig till mig gjorde han en mycket märklig grej: Istället för att säga något snällt och allmängiltigt skulle han nödvändigtvis berätta för alla och allas respektive att jag och han haft många konflikter, men med tillägget att de alltid hade någon slags intellektuell höjd.

- Hur fan når man intellektuell höjd med en mental 3-åring som har ett ego större än Sibirien, det undrar jag. Jag undrade också hur i hela friden man når intellektuell höjd med någon som använder termen "intellektuell höjd" i ett tal på en avtackning, men valde att bespara den glöggsippande församlingen min undran.

Varför väljer man att inför 40 festklädda berätta om motsättningar som säkert inte ens en tredjedel någonsin hört talas om?
- Är det för att belysa vilken stridbar och tänkande chef han själv är?
- Var det ett sätt att berätta att jag är omöjlig att samarbeta med inför alla som kan vara intresserade?
- Gör han det för att på något sätt återupprätta mig och mina åsikter? Liksom belysa att jag minsann inte är någon tyst tigande mus.

Vet inte, men jag är fortfarande jäkligt glad att jag stod upp mot idioten. Jag är till och med stolt över att jag inte bara tog hans helt obegripliga argumentation med sänkt huvud av rädsla för att få sparken (som många andra gjorde - och fortfarande gör). Han försökte stajla genom att berätta lite rykten om 2006 års line-up, men när han såg hur ointresserad jag var av hans oinsatta trams insåg han att skjortärmen inte innehöll några ess...

Jag har sagt det förut och säger det gärna igen: Den sämsta chef jag någonsin träffat driver ett för hela Sverige viktigt projekt och måtte det vara slut på hans regim snart.

Kul fest och bra drag fick vi till i alla fall. Kul att träffa Nisse, Micke P, Terran, Åsa, Hanna, Håkis, Malin och inte minst Axl igen. Tack också till Tobbe för madrassplats och öveseende med L80s enorma baksmälla...

Färjestad malde ner Frölunda igår med restickorna Ledin och Kåberg på sitt allra bästa humör. Lovar gott! Skönt att man åtminstone vet att det här inte var nykteristen från Luleå...

Såg om David Russels roliga krigskritik "Three Kings" igår och undrar fortfarande varför Spike Jonze inte skådespelar mer. Jo, jag vet att han tjänar mycket deg på långfilmer, popvideos och reklamfilmer. Om du inte sett Spikes nya film för amerikanska klädkedjan The Gap, så måste du se den nu! (Quicktime-format, modell stor)

Senaste Rockytidningen är toppen, som vanligt. Kellermans Osloguide är kul och akkurat, hans skildring av Team Aylar och de andra norska tuttfiornas konflikter är genialisk, intervjun med Mats Jonsson är intressant och den trötte Rockys ganska komiska språkproblem i krogkön i Bergen (som återges även på numrets omslag) kändes så autentiska att de kunde varit hämtad från mitt eget liv.
- Ville du nokka fitte?
- Ja, jag vill gärna knocka en fitta!

Sen kom polisen och bröt upp Rockys arm bakom ryggen:
- Ta det rolig! Ro ner dig! Er du rolig? som Rocky besvarade med:
- Ja, ibland kan jag vara ganska rolig, hurså?

Under tiden gnäller den knockade fittan för polisen med orden:
- Det var fan grymt det du gjor mot mæ! Rocky missförstår även det:
- Tack!

Mer Norge: Martin Kellerman har tecknat omslaget på Onkl P:s nya skiva "Det kunne vært deg", där Timbuk gästspelar lite oväntat. Onkeln har gjort en alldeles vansinnigt ful video till låten "Se & hør" och du kan se den på Stress hemsa (Windows media-format, ganska biffigt stor den också). Hade varit kul om någon svensk rappare tog hjälp av Kellerman, undrar hur exempelvis Organism 12 med Freewayskägget hade sett ut i Rockys ögon?

Quote får props i Rocky också! Under rubriken "årets höjdare" på sid 56 står det i Johan Torselius årssammanfattning av 2005:
"Musikjournalistiskt så händer det också väldigt mycket bra grejer. Inte bara Rocky har vågat satsa på musikjournalistik utanför den MTV-ytliga mittfåran. Även nya tidskrifter som t ex Quote gör ett väldigt bra jobb. Lägg därtill en fantastisk satsning på musik från SVTs sida så ser det helt enkelt rätt bra ut."

Instämmer.
















1 kommentar:

Daniel Lundgren sa...

Tja, Mats Jonsson kallar mig ett bögmissfoster på skivan Alla gör ont, fantiserar om att sparka ihjäl mig med stålhättade kängor på grund av min i sammanhanget förmodade homosexualitet mm. Jag beskrivs detaljerat och kan kännas igen av en större grupp av människor. Han vägrar konsekvent att kommunicera med mig, portar mig från sin hemsida och försöker såvitt jag kan förstå censurera mig där han har tillfälle.

shareknapp

Bookmark and Share