lördag, november 26, 2005

Otäckt i Arvika

Mina gamla kompisar Mattias och Andreas i Arvika hade precis öppnat krogen Tiki Room efter en längre tids helrenovering. Höstens helger hade fyllts med spännande artistprogram (Mustasch denna helgen och Laleh nästa, längre fram Moneybrother och Looptroop) av min bandbokarkompis Fredrick B, som precis som många andra på krogen dessutom bor i övervåningen i samma hus.

I går var det någon idiot som bröt sig in, hällde ut bensin och fjuttade på. Krogen helt utbränd, medan den angränsande separata puben blev kraftigt rökskadad. Alla hyresgäster i resten av kåken (som också ägs av krögarbröderna) klarade sig lyckligtvis mer eller mindre chockade ut på Kyrkogatan mitt i natten, men i stort sett alla lägenheter rökskadades allvarligt och måste renoveras.

Måste pausa här - jag känner hur jag ryser av obehag när jag tänker på mina gamla kompisars situation, den skräck som gamla och barn måste känna när nåt sånt här händer (läs om branden på vf.se och i NWT:s pdf-er av lördagens sid 4 och 5 i stället)...

Ofta när krogar brinner ner riktas misstankarna mot krögarna eller åtminstone mot någon skumraskbakgrund i krogägarnas affärer. I det här fallet är det inte ens en möjlighet. Kände ni bröderna O och deras personal bara lite lite skulle ni förstå varför. Jag har mina misstankar och det var märkligt nog i samma riktning som deras egna. Kan tyda på något.

Jag tänker på Mattias, Andreas, Beno, Stefan och alla som drabbades av mordbranden och hoppas att polisen snart sätter dit de skyldiga.

Har man - som jag - spenderat så sjukt mycket tid på Lasse-Maja (som brödernas gamla krog i samma hus hette) genom åren så vill man ju dessutom att verksamheten kommer tillbaka så fort som möjligt...




Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share