fredag, november 11, 2005

Fredagsbetraktelser om det gamla vanliga

För inte så länge sen skulle jag tittat på en person som lever mitt eget liv så som jag lever det idag, fredagen den 11 november 2005, med rejält oförstående ögon. Hur kan man inte vilja gå ut och supa när lördagsmorgonen utan problem kan bli både förmiddag och eftermiddag innan man måste gå upp?

Hur bara kan man ha gått och längtat efter en lång fredagskväll med DVD, god middag, softa TV-serier, ett skönt bad med Strages Evert Taube-kapitel och ännu mer bra TV?

Fredrik 22, Fredrik 27 och kanske även Fredrik 31 (om jag ska vara ärlig) skulle bara fnyst "braksvenne" och grunnat på var nästa krogbesök skulle ske eller nåt annat klurigt sätt att förstöra ärligt intjänade och skattade pengar.

Rapessen i Snook har börjat göra väsen av sig igen! Danne - med helt nytt flow och sound - finns med på en låt som dyker upp på internet inom kort ihop med Daltone. Kihlen är med på Afasi&Filthys nya EP "Kunde inte bry mig mindre" med plattans höjdpunkt "FAQ".

Man kan förledas att tro att Danne Adams-Ray är den störiga av de två, men i A&F-låten hör man att det är Sumpans egen Prince, MC Kihlen, som verkligen kan konsten att krypa innanför folks nerver. Även om "FAQ" är en av årets allra bästa låtar, så har jag hört material från Snooks eget kommande album som är ännu bättre...

Fick Timbuks nya DVD "Funken styr våra steg" på posten idag. Redan på förtexten (ni vet stället där det normalt står något surt om filmens upphovsskydd) förstår man att det här är en film som inte tar sig själv på för stort allvar. Kom ihåg att försöka hinna läsa det finstilta precis när du stoppat den i din spelare! Efter förtexten kommer en sån där maffig animerad logga med Jujus inhouseformbyrå Nimativ Form. Håll ett litet öga uppe till höger så du inte missar en smårolig dans.

Innehållet då? Musiken från Mosebacke i somras är strålande, extremt levande och roande. Ihop med Damn! är Timbuk & Chords väldigt väldigt (väldigt) långt före i stort sett all konkurrerande livemusikverksamhet i det här landet.

Ariel Gomars och Svante Lodéns intervju- och dokumentärfilmen "Spelmissbruk" är intressant, utlämnande och särskilt ljusspridande kring Genius Jays och Breakmecanix-Mårten Asplunds samarbete. Dokumentären är faktiskt filmens riktiga behållning, tycker jag. Undrar om de lagt in några påskägg på skivan förresten?


Han kan inte bara rappa och göra bra radio, Timbuktu kan fota också...

Timbuks samling videos är också bättre än jag kom ihåg, synd att inte Chords "Idiot Savant" från Hultsfreds backstage är med bara. Hörde om det lilla DVD-bålet, verkar lite onödigt, så osmusslig som filmen (särskilt dokumentärdelen) är med de grejerna i övrigt...

Speaking of which: Bäst på TV ikväll var Weeds såklart, möjligen i konkurrens med John Paul Jones lejonhjärtafrisyr i Zeppelinrullen "The Song Remains The Same" och Viva La Bam-avsnittet med Turbonegro och Don't Feed Phil-dagen. Jon Stewart var också rolig i Daily Show när han på två sinnrika sätt lyckades beskylla återvalde Bloomberg för att vara smygbög.


Träffa Chuck D på söndag? Vad fan ska jag säga till honom?
"Your last three albums sucks bollocks Mistachuck, but your first four albums are all classics. Why is that?"
Eller:
"I got that promo copy of your next CD "Rebirth of a nation". Could you please not release that? At all? It is by far the worst album I listened to all year, even worse than Blackalicious."

Nu behövs jag någon helt annanstans, så jag slutar just där.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share