måndag, september 05, 2005

Nagin - USA:s förste afroamerikanske president?

New Orleans borgmästare Ray Nagin spinner vidare på Kanyes linje och säger precis vad fan som faller honom in angående räddningsarbetet efter orkanen Katrina. Jag såg intervjun med Nagin på CNN strax innan jag gick och lade mig igår och jag har gått och funderat på vad han sa hela dagen idag.

Kolla det här klippet på CNN.com ("Mayor has pointed words for feds") och framför allt ungefär mitt i när han säger:
"...and what the state was doing, I don't freaking know. But I'm telling you - I'm pissed, it wasn't adequate..."

Nagin kör ingen taktik eller polemik, han är bara gränslöst målinriktad på att hjälpa sina invånare. Jag är helt övertygad om att han skiter fullständigt i hur det han säger tas emot, eller vad som anses vara korrekt uppträdande i massmedia från en vald borgmästare - men det går inte att göra bättre än så här i alla fall. Kan tänka mig att GWB kvicknade till ur sin dvala när Ray Nagin stövlade in i Air Force One och skällde, haha.

Att kavla upp ärmarna - eller som i Nagins fall knata omkring i t-shirt - är det enda raka i det här läget. Och att journalisten får sin intervju, på ett villkor: Nämligen att hon hänger med i hans promenad bland bråten, han har nämligen inte tid att stå still och prata. Det är så jävla rätt och amerikaner glömmer inte de här kämparna när det drar ihop sig för val (tänk på hur en innan mer eller mindre misslyckad borgmästare som Rudi Guiliani helt plötsligt blev idol efter 9/11).

Go Ray Nagin!

1 kommentar:

jark sa...

vad skönt med iaf en amerikan som går ut och uttrycker sig fritt (även om kanyes uttalande längre ner på bloggen är riktigt bra) mer sånt här uppmärksamma så mycket som möjligt.

shareknapp

Bookmark and Share