lördag, september 24, 2005

Hockeysäsongen närmar sig

Har försökt hetsa upp mig för fotbollen på TV i år, men det är nästan bara landskamperna och den grymma matchen mellan Djurgården och IFK förra veckan som fått 90 minuter plus stopptid av mina kvällar. Skönt då att hockeyn börjar på måndag!

Färjestad har köpt en del kul nya spelare och saknaden efter Chara, Souray, Gerber, Gaborik (vänta, nu måste jag nypa mig i armen - spelade de där superstjärnorna verkligen i FBK förra året?) verkar sjukt nog inte bli så svår.

Per Ledin
från Luleå är inte bara buse i Chris Simon-klass (96 minuter är ju inte ens nära Emil!), han öser in poäng också, på 46 matcher skrapade han ihop 16+20 p och i fjol. Det hade räckt till topp 3 i FBK förra året, vilket många tycks glömma. Jag tycker den här lilla lilla notisen från förra säsongen ur Expressen visar hur viktig Ledin kommer att bli för FBK - han inte bara raderade bort världens störste spelare (Foppa) - han drev honom dessutom till fullständigt vansinne..


Christoffer Heino-Lindberg
är Färjestads nya andremålis värvad från Hammarby och här snackar vi om en utåtriktad och orädd individualist - precis som en keeper ska vara. Heino-Lindberg har inte bara varit med i Eva och Adam på TV, sjungit i Sound of Music som 12-åring eller rappat edelsignade eurocovern på Ledins (Tomas, inte Per!) rysare "Sommaren är kort" i duon Chris & Gino - han har också vaktat småkronornas mål i JVM och är draftad av Shelly Sourays Montreal Canadiens...

Fler nyförvärv: Totto Rhodin tillbaka i FBK kan bara bli succé - undrar om han inte till och med är ligans bäste back. Fredda Eriksson och Bull Olsson från Bofors kommer klara sig minst lika bra som någonsin bröderna Steen. Återstår att se vad nye backen Alanko går för, jag hoppas att det är Grönvall-klass på honom. Hoppas också att Rickard Wallin redan är på väg till Värmland...

Bland de gamla spelarna känns det som vanligt som ett Jönsson-år och jag tror att både Höglund och Mattson kommer dominera på ett helt annat sätt än i fjol. Min egen favorit i Färjestad - Peter Nordström - kan dock få det svårt är jag rädd. I förra årets slutspel såg han skakig ut mest hela tiden och jag tror att hans slitsamma spel har tagit ut sin rätt på kroppen. Nu har han redan slagit upp en muskelbristning i sidan och jag misstänker att han vilar in i november minst - så att det åtminstone finns en chans att rygg, höft och axlar håller ända till Tôrge i april.

Har köpt plåtar till Cloetta Centers båda Färjestadsmatcher, men det faktum att vi inte fick signal på Canal Digitalparabolen här i Gamleby (det står en obegripligt stor alm bredvid vårt hus) kommer snart att göra sig plågsamt påminnt - när jag inte kan titta på säsongskortshockey längre. Även om Canal Plus säkert kommer att visa FBK lite oftare än Luleå, så blir det inte nog ofta. Och när fan blir avtalet med NHL klart? Börjar bli orolig om nån pajaskanal i stil med Viasat Sport ska kamma hem kontraktet...

Färjestads egna ambitiösa mediasatsning har nu vidareutvecklats från bara lyckade tidningen Magazinet, till en veckosändning av 20-30 minuter webb-TV i Magazinet Live. Av alla lyckade värvningar i FBK de senaste åren kan faktiskt rekryteringen av Värmlads Folkblads gamle sportchef Jörgen Kalitzki visa sig vara den mest värdefulla när det gäller utvecklingen av klubbens varumärke på lång sikt. Även om programmet håller acceptabel webb-TV-kvalitet på de flesta sätt så håller inte det tekniska i distributionen. Strömmen hoppar och buffrar och visst ska väl en förening god för 60 miljoner ha råd att köpa en tillräckligt fett kopplad streamingserver?

Annan bra TV: Law & Order, Special Victims Unit som började på femman idag har till och med mer deckarfeeling än de andra Law & Order-serierna och dessutom kvalitetsskådisar i drösar. Varje deckare som har både Ice-T OCH Richard Belzer med sin gamla underbara karaktär från Baltimore ("Munch" i "Homicide - Life on the Street") får min tid i soffan.












2 kommentarer:

kick ass sa...

men edel-gustav hade inte nåt att göra med chris/gino väl eller?

Check Yourselfish sa...

Nej då var nog edel-gustav redan sidewalk-gustav, EMI-gustav eller möjligen sponsrings-gustav...

shareknapp

Bookmark and Share