tisdag, september 06, 2005

Fuck you-attityd så det räcker



Jag har ju lovat att skriva mer om Organism 12 & DJ Larges mixtape "Garotta di Ansjovis" som släpptes för lite sen och eftersom jag tydligen känner uppsaladuon för bra privat för att få skriva om plattan i Quote, så måste det ju bli här. Skitsamma vad jag har för bakgrund med Larran och Ågren, objektiva recensioner finns inte och på Check Yourselfish skiter jag till och med ännu mer i vem som blir sur för vad jag skriver, än jag brukar.

Organism 12s senaste studioalbum - "Petar på döda saker med pinnar" - är en mörk och inåtvänd historia som många hade svårt att orka leta sig in i. Vi som tog ett djupt andetag och dök ner i psykosens och mörnets dimma belönades stort, för där finns många bra låtar. Men sen blev det ganska tydligt att plattan ändå var en återvändsgränd, som herr Ågren var tvungen att gå in i. Framför allt märktes det live, där nästan ingen av plattans låtar riktigt fäste utan det var MBMA-klassiker och DJ Large-showande som lyfte i stället.

Nu blir det andra bullar kan jag lova, för allt på den här plattan låter som showstoppers. Synd att inte Hultsfred har nån vettig hiphopbokare längre (buck-buck!) - för ett smockat 5000-pers-Atlantis med Garotta-tejpen live hade sänkt tälthelvetet i sjön Hulingen, så att namnet passat ännu bättre (det hör iofs inte hit, men det var fanemej jag som döpte det där tältet en gång i tiden).

Organism 12 mördar i stort sett varenda låt på "Garotta di ansjovis", så det är svårt att utse favoriter bland de nitton spåren. Men "Hjulben", "Hjärtligt Välkomna", "Tomma fickor" och framför allt "Slå ner dom i skorna" är bland det bästa duon gjort ihop. DJ Lizzylarge har ju gått från klarhet till ännu klarare på sistone och jag tycker nog att han slutligen kliver upp på översta nivån nu. Ni vet där som Embizzay, Flyphon och typ ingen mer suttit rätt ensamma i några år.

Och coverversionerna av "Slå dammet av axeln", "Hata mig nu", "Sparka in din dörr", "Gå DJ", "Hej Man" och "Hold You Down" är uppe där med "Jag sköt Palme" och Timbuktus och Chords supersjuka efterfestcover på OutKasts "Hey Ya" (med översättningen "...skaka den som du just har vart och pissat...".

Fast helheten är till och med ännu fetare än beståndsdelarna (låtarna). Det finns i mixtejperiet en inbyggd fuck-youkänsla som passar Organism 12 och DJ Large perfekt. I efterhand känns det helt osannorlikt att de inte gett ut fler sådana här plattor.

Den sjövilda mixtapescenen har på den amerikanska marknaden de senaste åren fullständigt svämmat över av tusentals mixar fulla med exklusives. Här hemma stannade det av efter några hyggliga DJ-tejper från Taro och Masse runt sekelskiftet och vem fan törs försöka toppa den här plattan nu? Det vore skönt om figurer som Fronda och BT tog sig tid att begrunda rymden mellan dem själva och den här skivan, för att därmed inse det omöjliga i att komma ens nära.

Ska man klaga på något så är det bristen på pstQ. Med sina dräpande dissar och överintellegenta associationsbanor hade han kunna höjt "Garotta di ansjovis" till tvättäkta klassiker, i stället för - som nu - bara årets hittills bästa svenska skiva.

"Cop that shit!" som Bigg Danne skriker så välfunnet på plattan.

5 kommentarer:

Form One sa...

Känns som det är dags att införskaffa denna lilla godbit när du skriver så fina ord om Larran och Ågren! Fint att vi kan hålla kontakt via din blogg nu också :)

Check Yourselfish sa...

Jää, tjena! Och det kommer från upphovsmannen till albumet som är med och slåss med Ågren&Larry om titeln till årets svenska platta ihop med Peshi och Jaqee.

Danne sa...

Tjena!
Jag skulle gärna vilja veta vart man kan höra "Timbuktus och Chords supersjuka efterfestcover på OutKasts "Hey Ya" " skulle vara ballt att höra. Mixskivan är förövrigt jävligt fet

Check Yourselfish sa...

Jag har bara hört fragment av den i en lägenhet på en efterfest efter en spelning under Futuredesigndays 2004 i Borås.

Där tog prepositionerna slut.

Tror inte den finns inspelad, eller ens nedskriven.

koala sa...

Måste fan säga att den här skivan inte alls föll mig i smaken så som PPDSMP eller BK gjorde. Jag vart grymt besviken.

shareknapp

Bookmark and Share