lördag, september 10, 2005

En ovanligt bra lördag

Jag har längtat efter ledig kvalitetstid i över en månad och äntligen kom den idag. Märkligt nog samma dag som tidningen som jag jobbat hårt med i sex veckors tid damp ner i brevlådan hos alla invånare häromkring...

Tofvehults kafé, en bit utanför Gunnebo söder om Västervik, bjöd på det allra bästa lördagsfikat sen... Någonsin? Fiket ägs av en före detta fotomodell (har du käkat Kelloggs K-Special på 90-talet så har du sett henne) och hon kokar nymalt kaffe i världsklass och säljer bakverk som smakar världsmetropol. Inte för att jag jobbade upp samma köpsug för caféts alla utställda konsthantverk som Lotti, men miljön är dessutom riktigt mysig. Stället var en upplevelse!

Dagens repris av veckans Vår Grundade Mening på P1 handlade om det som kallas redaktionell reklam. Det vill säga när någon jävla flane ringer och säger att jag har skrivit en väldigt positiv artikel om dig och din verksamhet och att den får plats i hans skräptidning om man bara köper annons för 10.000 plus moms. Det tryckta ordets trovärdighet äts upp från alla håll och snart är det bara i bloggar som man vet att texten inte är beställd av någon.

Ebba Witt-Brattströms attack på Fi i Nyhetsmorgon i morse var skarp och precis vad jag undrat sista tiden: Hur i helvete kommer det sig att professor Tiina Rosenberg kan få styra agendan i ett parti (som skulle hävda kvinnors rätt i samhället?) till att handla om hur omodernt det är att kvinnor skulle vilja ligga med män? Jag förstår helt enkelt inte varför flatfrågorna ska dominera politiken i Fi.

Chockade Lotti genom att fråga om jag fick laga henne en fin middag i kväll och spättasnäckor med pinjenötter och cidersås (och pressad potatis i stället för tråk-kokt) var en höjdare. Det var inte särskilt krångligt och jag trodde det skulle ta längre tid att laga. Ett tips helt enkelt!

Att Tony Rickardsson klippte ytterligare en GP-seger i kväll i Italien är helt osannorlikt starkt, trots att det inte fanns någonting att köra för. Och att Robert Gustafsson vann någon slags omröstning på SVT:s nya lördagssatsning med brandchefen Greger, var helt naturligt. Gissar att Gustafsson får göra en ny löjligt träffsäker imitiation av Tony på 2005 års Idrottsgala. Men den här gången utan ordet "bittert" i manus, för jag tror att Kajsas enastående VM-guld faktiskt inte kommer att räcka mot den 35-årige TV-puck lagkaptenen i ishockey i rejset mot Bragdguldet.

Placeringen av upphovsmännen till ett av världens fetaste funkbrejk - "For the love of money" med The O'Jays - i The Apprentice var supersunkig, men förhoppningsvis rasslade det in en rejäl publishingcheck för besväret i alla fall.

Läste i senaste numret av alltid utmärkta tidningen Waxpoetics om att inte alla genialiska funkband får in degen, varken nu eller då. Artikeln om New Orleans-kvartetten The Meters är rent ut sagt enastående och det gäller självklart den djupgående intervjun med Rakim om skapandet av "Paid in Full".

Men den bästa läsningen på sista tiden är ändå Jan Guillous krönikesamling "Kolumnisten". Har bara plöjt igenom första två kapitlen (det första om tjuvaktiga direktörer och inkompetenta IT-entreprenörer och det andra om rasbiologerna Ian och Bert, samt populisterna Leif Blomberg och Ingvar Carlsson) och det är som att läsa facit när det gäller att hamra in poänger.

Nu väntar jag bara på Strages nya bok om fans som ska dyka upp i brevlådan på måndag (om bara inte posten tagit för illa vid sig av vad jag skrev om dem i min tidningskrönika idag).




Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share