söndag, september 04, 2005

Bra reklam för krig?

Igår såg jag en fullt utklädd militär - med kamouflagekladd i fejan och allt - stå och ladda, sikta på två privatpersoner, och trycka av. Alltihop med ett militärt gevär. Mitt på ett övergångsställe på Slottsholmsvägen i centrala Västervik!

Geväret var förhoppningsis inte laddat och den imbecille beväringen intgick i "Försvarets dag" på Skeppsbron, men inte fan får man väl sikta med gevär på människor ens om det är uppvisning?

Det hela var så jävla absurt att jag och Lotti inte var säkra på att vi hade sett rätt, men då siktade han på en ny person, laddade och tryckte av igen. Jag var så jäkla nära på att gå fram och fråga vad i helvete idioten höll på med, men fick i stället koncentrera mig på att hålla bort en ursinnig L80.

Vi gick och fikade på Skafferiet och skakade av oss obehaget. Visst var det maffigt att se ett JAS 39 Gripen rotera rakt upp i rymden och visst är en del av prylarna som Försvarsmakten ville popularisera med en svindyr heldagsshow mitt i stan ganska intressanta ur en rent teknisk synvinkel, men med det där supermiffot på övergångsstället skaffade sig nog det militära fler ovänner än de hade från början igår.

Tre goda råd till försvarsmakten:
1. Lägg resurserna på att skydda vårt land mot illvilliga hot - även ickemilitära - och terroristaktiviteter. Ja, jag vet att lagändringar krävs, men då får militären börja lobba för att få skydda oss mot de verkliga hoten - nu!
2. Lägg ner värnplikten, även på pappret. Ingen gör ju ändå lägre lumpen och bara avskrapet som ni inte vill ha tycker att det är en bra idé att skita i studier för att leka krig.
3. Se till att alla personer inblandade i era PR-aktiviteter har högre IQ än skostorlek. OK?

3 kommentarer:

Låtti sa...

Är fortfarande förbannad på att jag inte skällde ut beväringsjäveln. woff woff.. grrrrr....

kick ass sa...

oavsett genomförande,
finns det bra reklam för krig?

Check Yourselfish sa...

Nä, det var ju därför jag valde den rubriken. Även utan gevärsiktande dårar tycker jag uppgiften att marknadsföra Försvaret är hopplös.

Försvarsmakten hit och dit, förr hette de vad det var - "Krigsmakten", men det lät väl för hårt kan man tänka.

Det kunde såklart lika gärna heta "Anfallet", "Attacken" eller varför inte "Statlig myndighet för mordträning där vissa liv är mer värda än andras".

shareknapp

Bookmark and Share