torsdag, augusti 04, 2005

Sillstryparn går igen

Foto: Jeanette AnderssonVar och kollade Nationalteatern live på Stortorget i Säffle förra veckan, nuförtiden med Mattias Hellberg (Nymphet Noodlers, reggaefantast, Hot Muffin, Hederos&Hellberg, diskare på Klara i Gbg, kul kille från Karlstad - ni vet) som gästsångare. Han måste väl vara cirka 30 år yngre än Ulf Dageby och Nikke Ström, men låter och ser ut att ha kommit "hem" i Nationalteaterns Rockorkester. Det är en imponerande låtskatt som orkestern förfogar över, kolla titlarna på deras bestofsamling för bevis:
  1. Barn Av Vår Tid
  2. Sent En Lördag Kväll
  3. Kolla Kolla
  4. Jack The Ripper
  5. Men Bara Om Min Älskade Väntar
  6. Ut I Kylan
  7. Lägg Av
  8. Bängen Trålar
  9. Spisa
  10. Livet Är En Fest
  11. Hanna Från Arlöv
  12. Hon Flytta Ut Till Bergsjön
  13. Ge Mig Ditt Liv Nu
  14. Speedy Gonzales
  15. Vi Fortsätter Spela Rock'n'roll
  16. Rövarkungens Ö
Bandet har garanterat aldrig låtit så bra som nu och med Hellberg på micken får de gamla knarkskildringarna helt nytt liv. Man ser helt enkelt inte bilder av långhåriga Kenta&Stoffe-figurer för sitt inre öga längre, utan snarare ett grabbgäng med vita kicks, för stora braller och huvtröjor.

Vilket för oss in på två hängivna Nationalteaternfans som precis släppt sin mixplatta "Garotta di Ansjovis" - Organism 12 och DJ Large. De har såklart snott titeln på sin skiva från Nationalteaterns sångare Ulf Dagebys gamla göteborgaralias, med på klassikern "Doin the omoralisk schlagerfestival". Jag ska berätta mer om exakt hur enormt bra Garotta-cd:n är i morgon, men kan såklart förvarna om att jag tycker det är årets platta i all enkelhet.

Det är ju inte bara Mobbade Barn Med Automatvapen som har föryngrat Nationalteaterns publik, Looptroop är möjligen ännu mer skyldiga med sina liveversioner och mixtejpinspelningar av "Spisa" och "Barn av vår tid". Otroligt korkat av Eggis och Alexanderson att inte ta med schlookarna på skivbolaget Nationals skiva med nutida covers av Nationalteaternlåtar - "Nationalsånger" - som kom för några år sen...

Mitt knäelände har börjat igen, med ett rejält urledhopp i tisdags kväll. Stelt och semisvullet hela dagen igår, visade sig bara vara en lätt förhandsvisning av vad som komma skulle. Idag är nämligen hela knäet uppsvällt till dubbla storleken och det värker en malande smärta som inte går bort med "om du vet var du har ont - varför medicinera hela kroppen?"-kräm. Och jag som hade bestämt mig för att verkligen satsa på träningen under augusti...

Helgens Gates of Metal-festival i Hultsfred kommer få en exklusiv bevakning av den här bloggen förresten. Tur att man kan lyssna på Carro Klüft på radio från arbetsplatsen i incheckningsbaracken i alla fall, måste erkänna att det enda bandet av deras uppställning som jag någonsin ens funderat på att headbanga till var tyska Grave Digger (det är inte jag som särskriver, det är de!).

Jag har förresten döpt om själva bloggen till "Check yourselfish". Varför vet jag inte, men det låter rätt coolt.

1 kommentar:

Mr G sa...

Nationalteatern körde ju "Doin the omoralisk..." på Röda sten förra helgen och det var min absoluta enskilda konserthöjpunkt festivalsommaren 2005!

skall köpa samlingsplattan nu så slipper jag låna mina eller toves föräldrars vinyler...

shareknapp

Bookmark and Share