onsdag, juli 06, 2005

Ändan sticker alltid ut därbak

Vet inte om jag ska ge mig in i grabbtidningsdebatten, eftersom jag gillar att bläddra i både svenska Café och amerikanska Complex, men jag måste nog ändå säga något om Lindex nya rumpkampanj som anmälts till ERK, enligt Resumé:
Va? Om inte en underklädsåterförsäljare får visa bakdelarna som underbrallerna ska sitta på och hur passformen på samma bakdel verkar vara, hur fanken ska de kunna sälja sina trosor då? Nån jäkla måtta får det väl vara på den politiska korrektheten? Om inte ERK är enigt emot de här anmälningarna, så blir jag mycket förvånad...

6 kommentarer:

Låtti sa...

Måste säga emot dig i detta ärende. Det är fel, fel, fel att visa perfekt välvda rumpor i alla kvälstidningar - man kan ju få komplex! Jag är för inspärrning av rumpnissarna på Lindex. Sådeså!

Check Yourselfish sa...

Oj, tänker du så? Jag trodde faktiskt inte att normala tjejer som du fick komplex av en sån grej.

Åkej, fula rumpor säljer kanske inga trosor, men: Hur långt ska man ta det icke-perfekta konceptet?

Ska H&M ha en kvot med icke-perfekta modeller som de måste fylla i sin marknadsföring också varje år?

Och vem bestämmer vad som är (för) perfekt? Knappast ERK i alla fall.

Kan förresten mycket väl tänka mig att Lindex själva inte tycker att alla sina rumpor i den där annonsen är perfekta. I en - ja, det tycker jag - äcklig reklamvärld finns det säkert fel och brister på de som displayas också (ock därmed tycker Lindex själva att de går fria)...

kick ass sa...

visst visst
debatten är infekterad

men visst måste det vara okej att anmäla reklamer som displayar kvinnor och män som objekt av rent principiella skäl (det är förresten vad jag tror skett i det här fallet)

och jag tycker att calvin kleins reklam med freddies paket likaväl isåfall skall anmälas till ERK (och det tror jag inte skett)

dessutom, om en enda tjej tycker det är jobbigt med välsvarvade aschlen i billiga trosor (3 för 2!) då spelar det ingen roll vad annonsmakaren tänkt tyckt eller vill förmedla.

jag vill nog se det som att det alltid är mottagaren som tolkar budskapet.. perfekt eller inte..

Check Yourselfish sa...

Så, trosor på breda provdockor? Fotade lite avstånd, gärna grynigt? Helst ritade eller kanske bara tänkta? Blir lite absurt.

Särskilt eftersom exmpelvis en fundamentalistisk muslim säkert sätter den där gränsen ÄNNU mer snävt än exempelvis du skulle gjort. Då får man väl inte ens marknadsföra underkläder för kvinnor, om han ska bestämma?

kick ass sa...

nu ska vi se om jag kan skriva vad jag vill ha sagt..

jag tycker
1 om man anmäler lindex
2 så ska man anmäla calvin klein
och
3 även alla andra underklädesreklamer

men eftersom argumentet
"om man inte får visa trosor i en trosreklam.." måste var något av det vattentätaste.. köper jag det

och gissar att det är därför jag är så trött på att folk inte kan släppa den här reklamen och gå vidare och koncentrera sig på saker de verkligen kan förändra



förresten finns det väl kvinnliga fundamentalister också?

Check Yourselfish sa...

"förresten finns det väl kvinnliga fundamentalister också?"

Knappas som deltar i debatten va? Ska inte kvinnliga muslimer, särskilt såna som är gifta med fundamentalistiska koranläsare, mest avla barn och hålla käften?

shareknapp

Bookmark and Share