torsdag, juli 07, 2005

Från strömavbrott i tunnelbanan till attentat

Har i jobbet idag följt utvecklingen i London via nätets olika nyhessajter. Strax före 11 i morse läste jag första rapporten om stora problem i Londons tunnelbanesystem. Har därefter kontinuerligt uppdaterat information från SVT (snacka om seg uppdatering på webben!), TV4, Aftonbladet, Expressen, DN, BBC (vars server kraschade en stund runt lunch), Sky, CNN och till och med Fox TV (säg inte det till min syrra).

Man kunde ana att redaktörerna runt om i världen fick hålla sina journalister i rätt strama tyglar för att inte falla ut i terrorlarm förrän det fanns mer substans. Först med att peka på muslimer var såklart Fox och strax därefter var det ingen som kallade det för massivt strömavbrott i tunnelbanan längre. Det var i och för sig svårt, när rapporterna om och bilderna på sprängda bussar började dyka upp.

Varning för rejält indignerad kommuninformatör strax!

Kan inte hålla mig längre: Jävlar vad ondskefullt att ge sig på arbetspendlande privatpersoner i ett av världens mest trafikerade (det mest trafikerade?) kollektivresesystem! Och snacka om psykopatplan, när man efter att tunnelbanan stängts av (efter de första bomberna) bombar stadsbussarna i stället - den enda transporten som återstår för miljoner trafikanter. Man ger sig liksom på det innersta i människans psyke, när man tar nästa utväg efter att ha förstört den förra.

Jag antar att jag imponerade lite på vår säkerhetssamordnare, när jag redan kunde alla nummer som UD hänvisar till på sin hemsida, då han ville att jag skulle skriva något till vår hemsida om vår krisberedskap.

Läste förresten en intressant grej om bloggar på Aftonbladet.se nyss. Eftersom mobiltelefonnätet sågott som brakat samman i London (eller snarare, myndigheterna har fått ta över den privata kapaciteten) spelar bloggarna en allt större roll i möjligheterna för människor att få livstecken från sina nära och kära. Där, Johan Croneman, fick du så du teg va?

Lotti, kan du inte vara i Gamleby nu när jag kommer hem? Längtar.

Inga kommentarer:

shareknapp

Bookmark and Share