måndag, juli 11, 2005

Badkrukor unite mot terror

Den kanske varmaste sommarhelgen sen nittonhundrafrösihjäl passerade pustande revy och tro det eller ej - jag badade. I havet. Flera gånger om dan! Och tyckte det var varmt. Kan bero på att det var varmt, 22' vid Hammarsbadet i Gamleby. Och inga cyanobakterier har vi heller, trots att många andra av kommunens stränder är helt blågröna och slemmiga.

Har tänkt mycket på terrorbekämpning i helgen. Försökte få pacifistiska L80 att inse att ont (som nutida terrorister eller dåtida nazister) måste med ont fördrivas. Alltså att man inte kan argumentera eller tjata på en terrorist tills han ger med sig. Att det inte fanns någon annan väg att slå ner nazismen för 60 år sen, än att faktiskt slå ner den. Och så vidare.

Lotti skakade en del på huvudet och undrade vad som hänt med hennes förut så fredsälskande pojkvän. Han som drog igång en gigantisk fredsmanifestation i protest mot Bush invasion i Irak på Hultsfred 2003. Han som - tillsammans med Frida BlomSvenska Freds - fick ett tackbrev från vår fantastiske världspolitiker Anna Lindh (vila i frid) för sin stora namninsamling mot krigshetsen. Jag tänkte vidare.

Sen såg jag rätt mycket på CNN i helgen och tänkte om. Eller tänkte två-tre steg vidare.

Programmet CNN Reports gjorde en djupdykning bland historiens olika beprövade metoder för att stoppa terrorister. I nästan alla tidigare framgångsrika exempel rapporteras om att det är först när federala eller halvmilitära styrkor dras tillbaka och det avgörande polisarbetet sköts av lokala polismyndigheter som framgång nås. Inhemska poliser, med stor förståelse för kulturella skillnader och större möjligheter till infiltration är faktiskt de som slagit sönder IRA, RAF, Brigade Rossi, kanske till och med ETA.

Jag är därmed lösningen nära känner jag (och formulerar mig på engelska så att GWB och Tony B ska förstå):
George W Bush and Tony Blair: Please understand that the billions of dolares and punders you put into arming troups in Iraq and Afghanistan would be thousandfold more useful if you educated local police in surveillance-, infiltration- and interrogationtechniques. Only they can stop the evil terror that Al Qaeda and their supporters lay upon us.

Åkej, nästa gång jag löser världsproblem på en helg ska jag fanemej ta betalt. Hoppas Lotti inser att lördagsmorgonens krigshetsar-fredde bara var en tillfällig inkarnation på väg mot större upplysning...


Åsså dagens länktips: http://earth.google.com/

2 kommentarer:

Hot Tuna sa...

Men Blom! Vadan detta världssamvete? Och Coldplay...jag tror minsann du gått och blitt vuxen!
Kul iaf att läsa dina - oftast intelligenta ;-) - inlägg.
Jag har semester nu så jag kommer bli en trogen läsare.
Kikade in hos L80 också. Ni är för söta.
Puss på pannan!
Och btw...jag har nog fått en kille nu. Det var på tiden, aight? :-D

Check Yourselfish sa...

Åh, aset har skaffat kille? Va dretkul!

Vi får höras av under sommarn också, inte bara bloggpratas.

Världssamvetet är bara spelat, tjejer gillar sånt...

shareknapp

Bookmark and Share