fredag, juni 03, 2005

Med gubbkeps på Hultsfred?

Jag blev inbjuden till Hultsfredsfestivalen igår. Har iofs vänner som säkert gärna smygit på mig ett festivalarmband ändå, men det hade ärligt talat inte känts rätt. Är det något jag lärt mig avsky under fem års arbete som presschef på landets största musikevenemang, så är det att ta emot samtalen från personer som vill komma in gratis på festivalen.

Det sista jag vill bli är en likadan.

Nu slapp jag och det är jag ganska glad för. Ska bli kul att glida runt på festivalområdet utan mobiltelefon eller prestationsstress. Dock måste jag inte nödvändigtvis bli skitpackad, i motsats till vad alla tror man är mest sugen på.

Bland årets festivalartister missar jag naturligtvis det enda jag verkligen, verkligen vill se - Immortal Technique. Då han ställer sig på Atlantisscenen - strax efter tre en torsdagseftermiddag - jobbar kommunaltjänstemän som bäst. Annars får man väl försöka se Marilyn Manson och Nine Inch Nails på torsdagskvällen om man orkar åka fram och tillbaka. Timbuk och Looptroop missar jag också, men har ju å andra sidan säkert sett 20 gånger vardera, minst.

Fast festivalen bjuder på mycket göttigt i år ändå: Som System of a Down, RA the Rugged Man, Slayer, Turbonegro, Afasi & Filthy, Hives, Form-One & Rico Won och naturligtvis några av de hemliga jubileumsspelningarna. Får nog ringa Johan och kolla vad han bokat för dans, känner inte till så mycket om någon av artisterna...

Måste tipsa om musik från en ny grupp jag fick skickad på posten igår, hade aldrig hört deras namn innan. De heter Mitchell Brothers och är (om jag förstår saken rätt) tvillingar från England. Skivkontrakt på nya etiketten The Beats hos The Streets-Mike Skinner och soundmässigt ligger det inte så långt från Skinners egen rapstil, även om musiken snarare är Atlantainfluerad dirtysoufig.

Mitchell Bros trycker precis som The Streets på det brittiska i alla lägen, men allra roligast verkar deras militanta syn på kläder vara. Det måste vara brittiska märken, finstickade pullovers och inga oversajsade tishor. Gärna en gubbkeps från torghandeln. Kolla in de här två tokarna, ni kommer inte ångra er!

1 kommentar:

S sa...

Fan, om någon trodde jag att du skulle lyckas tyda spelschemat... Immortal spelar på FREDAGEN, visserligen fortfarande under arbetstid (kl 15), men ändå!

shareknapp

Bookmark and Share