onsdag, maj 11, 2005

Uppkopplad på nåder

I lördags skulle Glocalnet koppla om vår hemtelefon från Hultsfred till Gamleby. Att samtidigt släppa på ADSL på samma nummer gick inte - vi var ju tvungna att vänta 6-8 veckor innan nån kunde gå in i telestationen och koppla på dataflödet. Telefonjäveln dog mycket riktigt i söndags i macken i Hultsfred. Och någon slags ton hade de faktiskt kopplat på i luren i Gamleby.

Men ringa från den? Nja, i två dagar drygt. Sen säger en superknasig röst "du har inte tjänsten 'ringa' på ditt abonnemang - var vänlig kontakta Glocalnet på 0200 88 88 88". Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag insåg att jag glömt att berätta explicit för idioterna på Glocalnet att jag också ville ringa från vår hemtelefon. Borde jag insett förstås.

Efter ett mycket absurt mobiltelefonsamtal till Glocalnets så kallade kundservice vet jag inte riktigt vad det var människan på Glocalnet egentligen sa.
- Menar du att du ringt ut på din telefon i er nya bostad? startar hon lite överlägset hurtigt.
- Öh, ja. Flera gånger. Men nu fungerar det inte längre. Redan här låter jag trött...
- ???
- Precis.
- Förstår inte.
- Inte jag heller, säger jag trösterikt.
- Kan det vara så att de som flyttade ut inte stängt av sitt abonnemang och att det är det som ni ringt ut på fram till idag? säger hon inte helt utan triumf i rösten.
- Nej, eftersom vi dessutom blivit uppringda på vårt nya telefonnummer. Ett nummer som inte de tidigare lägenhetsinnehavarna nåddes på, säger jag med illusionlös röst.
- ???
- Precis.
- Är du säker på att de ringde på ert nya nummer? säger hon med tom röst, som om hon drev med mig.
- Vilket nummer skulle annars min chefredaktör provat? säger jag.
- ???
- Precis.
- Nu är i alla fall inte ert abonnemang omflyttat ännu, säger hon bekymrat.
- Men det måste det ju varit innan, eftersom vi ringt ut flera gånger?
- Kan vi inte strunta i det som varit och försöka titta framåt i stället? försöker hon.
- Visst, säger jag och försöker inte jobba mig i flera minuter...

Köpte jubileumsnumret av Bon igår. Första på jättelänge. Bra tidning. Ångrar plötsligt att jag inte köpt alla nummer. Extra bra var artikeln om Jujugården i Skåne, Mosesons intervju med DJ Premier och den helt lysande texten om TV-seriernas utveckling. Tycker de missade några poänger om den fantastiska serien Losts likhet med Expedition Robinson och om den genialiskt såpalika kronologiska tidslinjen i 24, men en del slutsatser får man ju dra själv från bra artiklar.

Läste där också en rolig mening om TV4:s superserie "Deadwood".
"Mest intressant blir annars kanske att se vilka kreativa svenska översättningar som värks fram på TV4s brainstormingmöten när de börjar visa den inom kort." Det blev extra roligt när jag kollade ett inspelat avsnitt där Wild Bill Hickock retade upp sin pokermotståndare med snällheter om hans "cunt-mouth"...

Måste tipsa om en spännande specialsändning av SR P3:s Musikjournalen ikväll! De finns på plats på Pusterviksbaren i Göteborg där Kristus, Lövets och bortreste Toffans klubb Scratch GBG huserar med storbesök från FreddeBe-favoriten DJ Format och hans övergrymme kanadensiske MC-kompis Abdominal. I programmet kommer man dessutom få höra min gode vän och kollega Axel Björklund och en massa andra sköningar.

Efter Musikjournalen sänds dessutom konserten live i P3 Live. Båda programmen går att höra i efterhand på P3:s hemsida i en veckas tid.

Lägenheten börjar arta sig, tycker jag. Kul när Lotti kommer hem, rynkar på näsan och låtsas vara imponerad över uppackningsframstegen.

3 kommentarer:

kick ass sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
kick ass sa...

jag är nog inte klok, men tror att jag kanske eventuellt kan skylla på lägrets avslutningsfest när jag nu torsdag morgon inser att jag valde slum village framför djpropaganda i fint format på pustervik.

jag hade ju bestämt mig. varför och när ändrade jag mig? slum village var iofs rätt roliga. och lootpack med som lite otippat studsade upp på scenen och form one var självklart grym när han släpptes lös på micken i tre låtar innan konserten.

ska nog iallafall lyssna på p3liveinspelningen från pustervik nu..

Anonym sa...

Jag vet inte Fredrik, men kan man verkligen förutsätta att kundservicepersonal ska äga siarförmågor eller mystiska insikter i numerologi? För mig verkar det det helt enkelt som att du glömde att tala om ditt nya nummer för de stackarna. Dumma, dumma, dem.

shareknapp

Bookmark and Share