måndag, maj 30, 2005

Äntligen Pelecanos på TV

Nu har underbara tevedeckaren The Wire kommit in på de avsnitt som, världens just nu bäste kriminalförfattare, George P. Pelecanos skrivit. Dialogen är alltid vass i den serien, men gårdagens avsnitt hade ordväxlingar som kändes dokumentära i Baltimoremiljöerna. Jag jublade i soffan igår, missa inte.

Nu har den enda personen vi kände i Gamleby flyttat därifrån. Känns lite snopet, men Mia är en tvättäkta göteborgare så för henne är det nog ett lyft.

Hade P4 Radiosporten på större delen av söndagen och där jobbar några verkliga språkbegåvningar. Bengt Schötts och Christian Olssons sändning från Elitloppet borde banne mig brännas ner och användas som kursmaterial för blivande journalister. Särskilt Olsson är en fröjd att lyssna på, oavsett om man kan hetsa upp sig för de sporter han för tillfället täcker.

Den uppblossade debatten om Evin Rubars Dokument Inifrån om tokfeministerna i Roks ledning på SVT var intressant och underhållande i ungefär 20 minuter. Nu handlar det som vanligt om vem som visste vad vid vilken tid. Kul det vore om inte varje strid landade där.

En debatt som jag däremot gärna följer in i kaklet är den om Osmo Vallos dödsmisshandel på min gamla gata i Karlstad för tio år sedan. Jaha, myndigheterna har redan kört den diskussionen i pappersåtervinningen? Då tycker jag någon mer än han den argeEfter 12 i P4 igår - fd. ambassadör Anders Sandström borde se till att ansvar faktiskt fördelas för den mycket orättfärdiga polisbrutaliteten som drabbade Vallo. Och inte minst de rent vidriga försöken att dölja sanningen från diverse myndighetspersoner som drabbat oss alla, men kanske allra mest Osmo Vallos allt mer slutkörda mor.

Snabb analys av mitt eget skrivande: Den här bloggen blir allt mer samhällsinriktad, kanske till och med politisk och allt mindre biografisk. Tänk om alla bloggar utvecklades så?

3 kommentarer:

S sa...

Ja, skippa mediekritiken nu, vem vann utflyktstävlingen? ;)

Check Yourselfish sa...

Den vann jag såklart, med biltur till gamle hultsfredsbokaren Gunnar Lagermans handelsträdgård i Gryts skärgård utanför Valdemarsvik. Traktens bästa körsbärstomater och jordgubbar och Lotti handlade pelargoner för 300.

Det konstiga var att jag inte fick köra bilen trots att jag vann. Fast det var iofs bra, för jag kunde ta två Newcastle's på krogen i Valdemarsvik...

S sa...

Sånt där fattar ju inte en körkortslös, men men. Öl verkar hursomhelst bättre än bilkörning.

shareknapp

Bookmark and Share